Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Evropská komise jednala nezákonně, když nařídila kontrolu v sídle ČD

Evropská komise jednala nezákonně, když nařídila kontrolu v sídle ČD

25.6.2018 – autor: REDAKCE

Evropská komise (EK) poslala své lidi do sídla ČD na základě vykonstruované stížnosti konkurenčního dopravce, který tvrdil, že na lince Praha – Ostrava uplatňují České dráhy predátorské ceny. EK však samovolně rozsah kontroly rozšířila na cenovou politiku ČD v celé ČR, aniž by měla sebemenší náznaky, že k nějakému protisoutěžnímu jednání dochází.

Evropská komise jednala nezákonně, když nařídila kontrolu v sídle ČD

Podobné kontroly přitom může EK nařídit pouze v oprávněných případech, kdy k tomu má důvodné podezření. „Lze se jen dohadovat, zda EK nezvolila tento postup účelově proto, že hypotetický problém na lince Praha - Ostrava by měl pouze vnitrostátní dosah a v té době ho již šetřil český ÚOHS. Zkrátka, že byl pro EK podnět ze strany konkurenčního dopravce na údajné zneužívání postavení dominantního dopravce ze strany ČD mezi Prahou a Ostravou příliš malé sousto a pod její obvyklé rozlišovací schopnosti,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Pavel Krtek. 


Žaloba proti postupu Evropské komise

České dráhy podaly proti tomuto postupu žalobu a Tribunál (soud první instance Soudního dvora EU) jim 20. 6. 2018 dal zapravdu. Podle jeho verdiktu byla kontrola provedená v sídle Českých drah v dubnu 2016 v této části nezákonná. Soud totiž konstatoval, že Evropská komise mohla sice kontrolou prověřovat cenovou politiku na lince Praha-Ostrava, ale nemohla se zaměřovat na jiné otázky. V rozsahu, v jakém to učinila, postupovala komise nezákonně.

„Z hlediska praxe v obdobných záležitostech jde o mimořádný úspěch, protože Tribunál jinak v drtivé většině případů žaloby proti vyšetřovacím úkonům Evropské komise zamítá. Na tomto úspěchu se podílí jak systematická snaha vedení Českých drah směřující ke zlepšení vnímání drah v unijním kontextu, já sám jsem byl dvakrát jednat na DG COMP v Bruselu, tak i právní práce advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges, která České dráhy zastupuje,“ uzavřel Pavel Krtek.

Rozhodnutí Tribunálu se netýkalo merita věci, tedy toho, zda České dráhy v něčem v minulosti pochybily či nikoliv, ale procesní otázky, zda vůbec mohla komise provést v sídle Českých drah kontrolu. Rozhodnutí není konečné. Proti rozhodnutí se bude moci EK a případně i ČD odvolat k Soudnímu dvoru EU. 


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.64

Další články této rubriky

Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidelNa Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel

27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »

Béček zbývá už jen stovkaBéček zbývá už jen stovka

24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »

Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotkyNa Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky

20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika