Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ETCS má už více než 420 vozidel Českých drah

ETCS má už více než 420 vozidel Českých drah

6.8.2024

Příprava na výhradní provoz pod evropským zabezpečovacím systémem ETCS na vybraných koridorových tratích nepřetržitě pokračuje. České dráhy hodlají provozovat s ETCS od začátku roku 2025 přibližně 520 vozidel a jednotek. Aktuálně je vybaveno palubní jednotkou ETCS více než 420 vozidel. Dopravce už také zároveň proškolil více než 750 strojvůdců na obsluhu vozidel s ETCS.

ETCS má už více než 400 vozidel Českých drah

Ještě do konce letošního roku plánuje dopravce převzít 54 vozidel s nainstalovanou jednotkou ETCS a zastavění neboli retrofit dalších 66 vozidel ze stávající flotily. „Všechny naše aktivity směřují k tomu, abychom byli dobře připraveni na spuštění výhradního provozu na koridorových úsecích,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Vlaky Českých drah už nyní v rámci zkušebního provozu podle něj ujedou řádově několik tisíc kilometrů denně pod dohledem ETCS. „V režimu ETCS jezdí vozidla, která jsou vybavená vlakovým zabezpečovačem v režimu switch-on, kde je proškolený strojvedoucí a zapnutá traťová část ETCS. Jedná se o koridory od slovenské a polské hranice přes Bohumín do Břeclavi, z Břeclavi přes Brno do České Třebové nebo z Přerova přes Českou Třebovou do Prahy, z Berouna přes Plzeň do Chebu. Na trati z Uničova do Olomouce jsme dokonce prvním osobním dopravcem v Česku, který zahájil výhradní provoz pod dohledem ETCS. Aktivně se rovněž účastníme testování ETCS a zátěžových testů celého systému v různých místech Česka,“ zdůraz-nil náměstek. 

Pokračuje retrofit    
Průběžně pokračuje instalace ETCS do dalších vozidel perspektivních řad, tedy retrofit. Vedle lokomotiv řad 162 WTB, 362 a 362 WTB, u kterých je ETCS namontováno už v celkem 103 ku-sech, probíhá instalace například i u lokomotiv řady 750, jednotek RegioSpider 841 a 841.2, všech 33 RegioSharků, elektrických jednotek 660/661 InterPanter, RegioPanterů první generace nebo příměstských elektrických jednotek 471 CityElefant. Všechna nová vozidla, která České dráhy pořizují, už mají nainstalovanou palubní jednotkou ETCS.
Současně se školí další strojvedoucí na obsluhu vozidel vybavených ETCS. U národního doprav-ce tímto školením prošlo už více než 700 strojvedoucích, další více než stovka je v zácviku. V rámci přípravy se strojvedoucí seznamují s novými předpisy, podle kterých se organizuje provoz na tratích vybavených traťovou částí ETCS, učí se ovládat a používat samotné zařízení ETCS na lokomotivě, získávají dovednosti při jízdě pod dohledem ETCS i při plynulém přechodu mezi oblastí vybavenou traťovou částí ETCS a oblastí vybavenou národním vlakovým zabezpečovacím zařízením.
Díky ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti, její snížení, popřípadě místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. Pokud by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, zabezpečovací systém automaticky zasáhne a vlak zastaví.
ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Jeho cílem je odstranit různé národní systémy, umožnit interoperabilní provoz lokomotiv napříč Evropou, zvýšit rychlost vlaků, propustnost tratí a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Skládá se ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejůČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »

ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »

České dráhy vylepšují zázemí pro strojvedoucí a vlakové četyČeské dráhy vylepšují zázemí pro strojvedoucí a vlakové čety

25.9.2024 - Do vylepšení pracovních podmínek a vyšší bezpečnosti práce provozních zaměstnanců investují ČD letos zhruba 55 milionů Kč. Podstatná část peněz směřuje do zlepšení pracovního zázemí, nocležen, odpočinkových místností a… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika