Železničář / Hlavní zprávy / Elinka se opět shledala s Bobinkou
Elinka se opět shledala s Bobinkou
8.8.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ
František Křižík by měl radost. Po téměř 120 letech od zprovoznění první elektrifikované dráhy v českých zemích se na koleje mezi Táborem a Bechyní vrátil elektrický motorový vůz M 400.001, tedy populární Elinka, pamětnice zahájení provozu dráhy vyrobená ve spolupráci vagonky Ringhoffer a slavného českého vynálezce. Na půvabné jihočeské trati se po čtyřech letech, kdy byla po závadě mimo provoz, opět setkala se svou mladší souputnicí Bobinkou (řada 100). To si nenechaly ujít davy příznivců železnice.
Slunná sobota 2. července uvítala na kolejích Bechyňky dva historické stroje a stovky spokojených cestujících. Po čtyřech letech od odstavení vinou závady na trakčních motorech se mezi provozní stroje vrátil elektrický vůz s přezdívkou Elinka. Na trati se setkala s dalším unikátem, historickou soupravou vedenou lokomotivou Bobinka.
Oba stroje přibližují začátky a vývoj elektrické trakce na jedné z našich nejzajímavějších tratí. Čtyřiadvacet kilometrů kolejí mezi Táborem a Bechyní postavili naši předci během jediného roku. Poprvé v naší historii, nepočítáme-li tramvajové dráhy, se rozhodli pro elektrickou trakci s napětím 1 500 voltů.
Poslední pamětnice
Elinka je poslední pamětnicí této události. Právě ona zde v roce 1903 svezla první cestující. A příležitostně je vozí dodnes. Její čerstvá oprava a opuštění záměru převést trať na střídavou napájecí soustavu navíc dávají cestujícím a železničním nadšencům naději, že se s ní budou na trati setkávat i v následujících letech.
Příležitost svézt se Elinkou mají zájemci po celý zbytek srpna – a to vždy v sobotu v rámci akce Léto na Bechyňce. Historický vůz vyráží z Tábora na dva páry speciálních vlaků vždy v 9:37 a 13:37, zpět z Bechyně odjíždí v 11:23 a 15:25 hodin. Jízda druhou třídou vyjde na 200 korun, za první třídu je třeba připlatit ještě padesátikorunu. Jízdenky lze zakoupit v e-shopu ČD.
Výrazně zpestřenou cestu mají o prázdninových sobotách i běžní cestující. Elektrická lokomotiva Bobinka (E442.0) s historickými osobními vozy totiž vyráží na pravidelné spoje, svézt se můžete za standardní jízdné. I ona během zimy podstoupila potřebnou údržbu.
Cílem však nemusí být jen samotné vlaky, trať a její bezprostřední okolí nabízí spoustu vděčných turistických lákadel. Za návštěvu stojí nejen obě historií prodchnutá města na obou koncích trati, ale i řada zajímavostí na trase a v nedalekém okolí. Za všechny jmenujme třeba údolí Lužnice, táborskou zoo nebo dechberoucí a vskutku unikátní Duhový most sloužící jak vlakům, tak automobilům. O sobotách 13. a 27. srpna bude navíc otevřená remíza v Bechyni. Mezi 9:00 a 15:30 hod. si zde můžete prohlédnout výstavu se železniční tematikou včetně modelového kolejiště nebo elektrickou lokomotivu z roku 1905 přezdívanou Koloběžka.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »