Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Ejpovický tunel otestován na dvoustovku

Ejpovický tunel otestován na dvoustovku

25.11.2020 – autor: JOSEF HOLEK

V Ejpovickém tunelu mezi Plzní a Rokycany se uskutečnila série zkušebních jízd rychlostí 200 km/h. Jejich hlavním cílem bylo získat praktické poznatky o chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném tunelu při této rychlosti. Jízdám předcházela měření diagnostickými prostředky a provedená Technicko-bezpečnostní zkouška.

Ejpovický tunel otestován na dvoustovku

Vlak se dvěma lokomotivami řady 1116 a vozem pro diagnostiku trakčního vedení si Správa železnic objednala u rakouských ÖBB. V současnosti je na tuzemské železniční síti povolena maximální rychlost 160 km/h.
 „Souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo naplánováno. Údaje získané při testovacích jízdách budeme dále analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Příkladné řešení
Ejpovický tunel vznikl pomocí razicího štítu o menším průměru, v jeho dvou tubusech je vybudována pevná jízdní dráha. V takovém prostředí, kdy souprava představuje „píst“, se chová trakční vedení jinak než ve dvoukolejném tunelu nebo na otevřené trati. Vzhledem k tomu, že metoda stavby se ukázala jako efektivní, předpokládá se její použití při projektování a stavbě nových tunelů.
Aktuálně správce infrastruktury připravuje 207 kilometrů různých traťových úseků, na kterých by se v budoucnu mohlo jezdit dvoustovkou. Patří k nim především 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a Uherskem. Tady by měla být dvoustovka zavedena od poloviny roku 2025. O zhruba půl roku později se rychlost zvýší i na právě rekonstruovaném, 17 kilometrů dlouhém úseku trati mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi a osmikilometrovém mezi Soběslaví a Doubím.

Vlaky ČD dvoustovku umí
Na rychlost 200 km/h se pak projektuje část nové trati mezi Plzní a Domažlicemi, stejnou rychlost budou dosahovat vlaky na novostavbě mezi Brnem a Přerovem či mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa železnic rovněž pipravuje úpravy na potřebné zvýšení rychlosti na trati Břeclav – Šakvice, kde se letos uskutečnily zkušební jízdy s vozidly ČD Cargo. Také České dráhy jsou na zavedení vyšší než aktuálně povolené rychlosti 160 km/h připravené. Řada jejich vozů a lokomotiv umožňuje dosáhnout rychlosti 200 km/h a vyšší. Dvoustovku musí například v Německu vyvinout soupravy expresů EuroCity na lince z Prahy do Hamburku.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika