Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / EffiShuntery rozšíří park posunovacích lokomotiv

EffiShuntery rozšíří park posunovacích lokomotiv

24.8.2017 – autor: MARTIN HARÁK

České dráhy vylepší v příštích dvou letech park posunovacích lokomotiv. Starší vozidla s mnohem vyšší spotřebou a náklady na údržbu budou postupně nahrazeny moderními dieselelektrickými posunovacími stroji EffiShunter 300 řady 794 z produkce české společnosti CZ LOKO. Vyrábí se v jihlavském závodě CZ LOKO a jsou vybaveny vznětovými motory splňujícími přísné evropské emisní limity třídy Stage IIIB.

EffiShuntery rozšíří park posunovacích lokomotiv

Zakázka v hodnotě bezmála 239 milionů korun na dodávku dvanácti lokomotiv řady 794 byla podepsána letos v červnu a stroje budou dodány do února 2019. První s číslem 002 je v jihlavském závodě po montáži hlavních celků a v nejbližší době bude následovat její oživování. Dodána bude na konci 3. čtvrtletí, další lokomotivy budou postupně následovat. Moderní posunovací lokomotivy jsou nejen ekologické, ale výrazně méně zatěžují okolí železničních stanic prachem a emisemi skleníkových plynů. Jejich velkou předností je však úspornost v provozu. „Jsou nejen lehčí, ale mají i nižší spotřebu pohonných hmot a současně delší lhůty pro provozní údržbu. Díky tomu zajistí ekonomičtější obsluhu železničních stanic, kde jsou odstavovány vlakové soupravy, než tomu je u starších vozidel, jež nahradí,“ vypočítává výhody nových dieselelektrických strojů Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek. Josef Gulyás, generální ředitel a místopředseda představenstva CZ LOKO, doplňuje: „Úspěch ve veřejné soutěži, kterou národní dopravce vypsal, nás velmi těší. Potvrzuje, že vývoj této lokomotivy určené především pro posunovací službu, měl smysl a my se tím trefili do mezery na trhu. Ve své výkonové kategorii jde v Evropě o absolutní špičku.“

S moderními komponenty

EffiShunter 300 řady 794 je primárně určen pro posunovací službu. Lokomotiva je vybavena střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu (AC/DC) ze spalovacího motoru na dvě hnací dvojkolí. Parametry vozidla jsou optimalizovány pro posun v depech a ve stanicích, pro provoz na průmyslových vlečkách a speciálních drahách, jako je například pražské metro. Jedná se o dvounápravovou (Bo) dieselelektrickou lokomotivu s maximální rychlostí 60 km/h a jmenovitým výkonem 328 kW. Stroj optimálně využívá adhezi a dosahuje maximální tažné síly 124 kN. Stroje jsou také vybaveny digitálním řídicím systémem, online diagnostikou, systémem vícenásobného řízení a v neposlední řadě také skluzovou ochranou.

Dvounápravový pojezd vozidla je tvořen individuálně hnanými dvojkolími s vypružením a tlumením. Trakční motory jsou na nápravách uloženy pomocí kluzných tlapových ložisek. Hnací agregát je na lokomotivě uložen v přední kapotě a skládá se ze vznětového motoru Caterpillar a trakčního alternátoru Siemens. V přední kapotě je dále uložena většina pomocných pohonů, chladicí blok spalovacího motoru a pneumatický blok. V zadní kapotě je umístěn elektrický rozvaděč. Regulaci výkonu a ovládání celé lokomotivy zajišťuje řídicí systém MSV elektronika s funkcí tempomatu a vzdálenou diagnostikou prostřednictvím GSM a GPS technologií. Je rovněž vybavena pneumatickou brzdou a zajišťovací brzdou DAKO.

Mohou i na Slovensko

Společnost CZ LOKO svou nejmenší lokomotivu představila ve světové premiéře na prestižním veletrhu InnoTrans Berlín v roce 2014 jako výrobek českého výzkumu a vývoje, kde zaujala svou koncepcí a řešením. „V rámci zkušebního provozu byla řada EffiShunter 300 schválena pro provoz v Česku a Slovensku. Schvalování v dalších zemích, a to nejen v Evropě, bude nyní následovat,“ říká Josef Gulyás z firmy CZ LOKO. Novou lokomotivu EffiShunter 300 si pořídí také dceřiná společnost Českých drah VUZ Praha, kde prototypová lokomotiva CZ LOKO úspěšně absolvovala ověřovací zkušební provoz, stejně jako u mnoha českých a slovenských společností vykonávajících posun především na průmyslových vlečkách. 


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 3.82

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika