Železničář / Hlavní zprávy / Dvě parní lokomotivy ČD zamířily do opravy
Dvě parní lokomotivy ČD zamířily do opravy
14.9.2018 – autor: JOSEF HOLEK
ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka se pustilo do oprav dvou parních lokomotiv. Zhruba za rok by se díky tomu měly na koleje opět vrátit stroje 434.2186 a 365.024. Kvůli nutnosti generální rekonstrukce kotlů obou strojů musel do Lužné přijet obří autojeřáb.
Do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka v úterý 20. srpna přijel speciální těžkotonážní jeřáb. Postaral se tu o manipulaci kotlů a pojezdu lokomotiv 434.2186 a 365.024. Obě se dočkaly generální rekonstrukce a jejich hlavní konstrukční části musela specializovaná firma odvézt k opravě do Kolína a německého Meiningenu. První stroj odstavil kotelní komisař před rokem, druhá lokomotiva už na koleje nevyjela přes půl století. Do provozu by se měly vrátit zhruba za rok. Kromě toho jeřáb Liebherr snesl na koleje i starší motorovou lokomotivu BN 60, kterou Luženští přivezli z Brna.
„První akcí jeřábu byla nakládka kotle Čtyřkoláku na kamionový podvalník. Druhou pak nakládka pojezdu lokomotivy 365.024 a třetí částí bylo snesení malé posunovací motorové lokomotivy,“ vyjmenoval úkony Miloslav Kothera, ředitel Centra historických vozidel ČD v Lužné.
Opraví ji na etapy
Dvacetitunový kotel zamířil na generální opravu do kolínské firmy SEA, která se na podobné práce specializuje. Podle Kothery by měli být správkaři hotovi do půl roku. Mezitím začnou práce i na zbytku stroje. Ty už ale budou v režii zaměstnanců Českých drah a techniků, kteří se o stroj starají. „Tendr včetně vodojemu je, předpokládám, v pořádku. Nebyly s ním zatím žádné problémy,“ zmínil ředitel. „Předpokládám, že příští rok v létě by mohl Čtyřkolák opět na trať.“
A zatímco nostalgické vlaky v čele s lokomotivou 434.2186 jezdily ještě nedávno, stroj 365.024 byl naposledy ve službě před jedenapadesáti lety. Luženští z něj za pomoci jeřábu vyvázali kotel, který bude čekat na další etapy zprovoznění lokomotivy. Na kamionový podvalník tedy tentokrát putoval pojezd s rámem. Opraví jej v dílnách DB v Meiningenu. Rekonstrukce je v tomto případě rozdělena do několika etap. A podle toho, jak dopadne první, se vedení Centra historických vozidel rozhodne, jak bude postupovat dál. Pokud vše půjde bez problému, začne lokomotiva najíždět první kilometry zhruba na konci roku 2019. Národní dopravce stroj zakoupil v roce 2016 z výtopny Jaroměř.
Jako třetí se na zem z plošinového vozu snesla posunovací dieselová lokomotiva BN 60. „Chápu, že se kolegům z Brna do depa nevešla, neboť budou stavět novou halu. Zatím si ji proto necháme u sebe,“ uzavřel Miloslav Kothera.
Další články této rubriky
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 - V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor… »
Tahounem zimní nabídky ČD Restaurant je kančí guláš
7.1.2025 - Nejstudenější období roku by mohlo svádět k lenošení, příznivcům kvalitní gastronomie na palubě restauračních vozů Českých drah ale nedá zima spočinout. Sezonní nabídka, kterou připravila společnost JLV ve spolupráci s… »