Železničář / Hlavní zprávy / Dva noví Panteři již letos obslouží mošnovské letiště
Dva noví Panteři již letos obslouží mošnovské letiště
25.3.2015 – autor: PETR SLONEK
Cestování vlakem na severu Moravy zákazníkům Českých drah brzy zpříjemní další zcela nové soupravy. První dva kusy z únorového rámcového kontraktu na dodávku až jedenácti elektrických dvouvozových jednotek budou sloužit v Moravskoslezském kraji. Národní dopravce nasadí oba RegioPantery na spoje mezi Ostravou a mošnovským letištěm.
České dráhy hodlají na nákup dvou jednotek čerpat finanční podporu z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Provoz na nové lince začíná 13. dubna, letošní JŘ zde budou spoje zajišťovat jednotky řady 471 CityElefant v rámci prodloužené linky S2. Oba nové RegioPantery dodá Škoda Vagonka do poloviny prosince 2015 tak, aby mohly být do provozu nasazeny od nového jízdního řádu 2016.
Část investice pokryjí evropské prostředky
Za dvě jednotky v celkové hodnotě 223,9 mil. Kč zaplatí České dráhy přibližně 134 milionů korun, tedy 60 procent hodnoty souprav, zbývajících 40 procent zamýšlejí získat z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko, což představuje necelých 90 milionů korun. RegioPantery už nejsou na našich kolejích úplnými nováčky. Národní dopravce v minulých letech objednal 26 jednotek z rodiny RegioPanter v různých konfiguracích, příčemž naprostá většina z nich je v provozu v několika krajích. Slavnostní roll-out novinky proběhl na podzim roku 2011, od roku následujícího začaly dodávky. V současné době dokončuje výrobce poslední dvě soupravy, které jsou určeny pro Jihomoravský kraj.
Připomeňme, že RegioPantery nabízejí cestujícím komfortní a klimatizovaný interiér. K dispozici jsou elektrické zásuvky, wi-fi připojení k internetu. Nízkopodlažní řešení umožňuje snadný nástup a výstup osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. Souprava je vybavena WC s uzavřeným systémem přístupným i pro imobilní cestující, prostory pro přepravu jízdních kol, kočárků a dalších objemných zavazadel. Cestující informuje opticko-akustický systém s LCD displeji. Kapacita je 147 míst k sezení, z toho devět míst v 1. třídě.
Soupravy mají úspěch, budou nasazeny i do dálkové dopravy
„Jednotky už se na českých tratích osvědčily a doufám, že další z nich velmi brzy přispějí ještě k větší atraktivitě osobní železniční dopravy,“ řekl šéf Škody Transportation Tomáš Ignačák. Regionální, nízkopodlažní a klimatizované RegioPantery nasazují České dráhy v Ústeckém, Jihočeském, Jihomoravském, Olomouckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Jsou vhodné pro provoz na všech elektrifikovaných tratích České republiky.
Spokojenost s nimi dokazuje i fakt, že České dráhy loni podepsaly kontrakt na 14 souprav pro rychlíkovou dopravu, které budou konstrukčně vycházet právě z jednopodlažních regionálních RegioPanterů. Prvních šest třídílných a pětidílných souprav bude dodáno letos. Celkově jde o kontrakt za 2,6 miliardy korun, přičemž zbytek dodávky proběhne v roce 2016. Montovat se budou ve Škodě Vagonce ve Studénce, plzeňský závod Škoda Transportation vyrobí kompletní podvozky a trakci.
ČD spolu s výrobcem vyhlásily anketu na pojmenovávání těchto dálkových vlaků. Do začátku března se už sešly více než dvě tisícovky návrhů.
Další články této rubriky
Na palubách jídelních a bistrovozů ČD začalo jaro
19.3.2024 - Přestože kalendář a rovnodennost svorně přisuzují první jarní den až 20. březnu, v jídelních a bistrovozech Českých drah rozkvetlo jarní menu již v polovině února. Naši stálí labužníci tak již jistě stihli většinu nových… »
České dráhy nasazují více než tři desítky hlídek ve středních Čechách
15.3.2024 - Od začátku loňského září České dráhy společně se Středočeským krajem a hlavním městem Prahou zvyšují bezpečnostní opatření ve vlacích, zejména v ranních a večerních hodinách. Tato spolupráce zahrnuje nasazení více než… »
Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu
12.3.2024 - ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka se už připravuje na další sezonu. Pilně se pracovalo například na rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je údržba a obnova provozních historických vozidel nejen v Lužné,… »