Železničář / Hlavní zprávy / Dopravce otestoval duální lokomotivu Vectron
Dopravce otestoval duální lokomotivu Vectron
14.7.2023 – autor: PETR SLONEK
Do ostrého provozu s cestujícími vyrazila v polovině června duální lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode. Její předností je bezproblémová jízda po neelektrifikovaných i elektrifikovaných tratích bez nutnosti výměny hnacího vozidla. To je výhodné pro vlaky, které na trase projíždějí několika úseky s trakčním vedením i bez něj.
Vectron se 13. a 14. června objevil v čele vlaku Rožmberk a cestující se s ním mohli svézt z Brna do Jihlavy a zpět. Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety dopravce nyní řeší modernizaci motorových lokomotiv. „Je jich sice potřeba stále méně, ale stále existují některé rychlíkové linky, kde se bez silných motorových lokomotiv neobejdeme. Musíme počítat také s dostatečně výkonnými motorovými lokomotivami pro případy napěťových výluk na hlavních tratích a koridorech,“ upozornil náměstek. „V uplynulém období jsme proto vyhlásili například tržní konzultace, abychom si zmapovali situaci na trhu a ověřili trendy u těchto vozidel. Jedním z možných řešení je pořídit duální elektricko-dieselové lokomotivy a současná možnost otestovat si takový stroj, byť zatím jen v motorové trakci, tak zapadá do našich plánů na obnovu vozidlového parku,“ dodal Ješeta.
Na elektřinu i na naftu
Jak řekl generální ředitel společnosti Siemens Mobility v ČR, o výhodách interoperabilních lokomotiv v dálkové dopravě, které dopravují vlaky bez nutnosti výměny lokomotivy na hranicích, nikdo nepochybuje. „Je však na čase zavést efektivní řešení i na tratích, které jsou zatím částečně elektrifikované. S lokomotivou Vectron Dual Mode lze plynule přejíždět mezi úseky vybavenými trakčním vedením 25 kV či 15 kV i úseky, které na elektrifikaci či konverzi teprve čekají,“ uvedl.
V rámci zkoušky vyrazila lokomotiva v čele celkem osmi rychlíků mezi Brnem a Jihlavou. Jednalo se o spoje R 668 s odjezdem z Brna v 7:43, R 661 s odjezdem z Jihlavy v 10:26, R662 s odjezdem z Brna ve 13:44 a R 667 s odjezdem z Jihlavy v 16:26. Stroj jel na přípřeži před dieselovým Brejlovcem a táhl soupravu o hmotnosti zhruba 300 tun. Jízd se zúčastnili specialisté Českých drah, kteří si ověřovali v praxi řadu parametrů této lokomotivy přímo v běžném provozu, například výkonost stroje či dynamiku.
Zkoušená lokomotiva má maximální rychlost 160 km/h. Je určená pro elektrickou trakci 15 kV 16,7 Hz, kde má výkon na obvodu kol 2 400 kW a na neelektrifikovaných tratích v dieselovém režimu 2 000 kW. Výrobce připravuje i modifikovanou variantu Vectronu Dual Mode, který bude vybaven pro provoz na dvou napěťových systémech 15kV 16,7Hz a 25 kV 50 Hz s vybavením pro osobní a nákladní dopravu v Česku, na Slovensku, v Německu a v Rakousku. Zákazníci už objednali 248 lokomotiv z rodiny Vectron Dual Mode pro provoz v Německu a Rakousku.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »