Železničář / Hlavní zprávy / Dopravce otestoval duální lokomotivu Vectron
Dopravce otestoval duální lokomotivu Vectron
14.7.2023 – autor: PETR SLONEK
Do ostrého provozu s cestujícími vyrazila v polovině června duální lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode. Její předností je bezproblémová jízda po neelektrifikovaných i elektrifikovaných tratích bez nutnosti výměny hnacího vozidla. To je výhodné pro vlaky, které na trase projíždějí několika úseky s trakčním vedením i bez něj.
Vectron se 13. a 14. června objevil v čele vlaku Rožmberk a cestující se s ním mohli svézt z Brna do Jihlavy a zpět. Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety dopravce nyní řeší modernizaci motorových lokomotiv. „Je jich sice potřeba stále méně, ale stále existují některé rychlíkové linky, kde se bez silných motorových lokomotiv neobejdeme. Musíme počítat také s dostatečně výkonnými motorovými lokomotivami pro případy napěťových výluk na hlavních tratích a koridorech,“ upozornil náměstek. „V uplynulém období jsme proto vyhlásili například tržní konzultace, abychom si zmapovali situaci na trhu a ověřili trendy u těchto vozidel. Jedním z možných řešení je pořídit duální elektricko-dieselové lokomotivy a současná možnost otestovat si takový stroj, byť zatím jen v motorové trakci, tak zapadá do našich plánů na obnovu vozidlového parku,“ dodal Ješeta.
Na elektřinu i na naftu
Jak řekl generální ředitel společnosti Siemens Mobility v ČR, o výhodách interoperabilních lokomotiv v dálkové dopravě, které dopravují vlaky bez nutnosti výměny lokomotivy na hranicích, nikdo nepochybuje. „Je však na čase zavést efektivní řešení i na tratích, které jsou zatím částečně elektrifikované. S lokomotivou Vectron Dual Mode lze plynule přejíždět mezi úseky vybavenými trakčním vedením 25 kV či 15 kV i úseky, které na elektrifikaci či konverzi teprve čekají,“ uvedl.
V rámci zkoušky vyrazila lokomotiva v čele celkem osmi rychlíků mezi Brnem a Jihlavou. Jednalo se o spoje R 668 s odjezdem z Brna v 7:43, R 661 s odjezdem z Jihlavy v 10:26, R662 s odjezdem z Brna ve 13:44 a R 667 s odjezdem z Jihlavy v 16:26. Stroj jel na přípřeži před dieselovým Brejlovcem a táhl soupravu o hmotnosti zhruba 300 tun. Jízd se zúčastnili specialisté Českých drah, kteří si ověřovali v praxi řadu parametrů této lokomotivy přímo v běžném provozu, například výkonost stroje či dynamiku.
Zkoušená lokomotiva má maximální rychlost 160 km/h. Je určená pro elektrickou trakci 15 kV 16,7 Hz, kde má výkon na obvodu kol 2 400 kW a na neelektrifikovaných tratích v dieselovém režimu 2 000 kW. Výrobce připravuje i modifikovanou variantu Vectronu Dual Mode, který bude vybaven pro provoz na dvou napěťových systémech 15kV 16,7Hz a 25 kV 50 Hz s vybavením pro osobní a nákladní dopravu v Česku, na Slovensku, v Německu a v Rakousku. Zákazníci už objednali 248 lokomotiv z rodiny Vectron Dual Mode pro provoz v Německu a Rakousku.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »