Železničář / Hlavní zprávy / Dopravce otestoval duální lokomotivu Vectron
Dopravce otestoval duální lokomotivu Vectron
14.7.2023 – autor: PETR SLONEK
Do ostrého provozu s cestujícími vyrazila v polovině června duální lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode. Její předností je bezproblémová jízda po neelektrifikovaných i elektrifikovaných tratích bez nutnosti výměny hnacího vozidla. To je výhodné pro vlaky, které na trase projíždějí několika úseky s trakčním vedením i bez něj.
Vectron se 13. a 14. června objevil v čele vlaku Rožmberk a cestující se s ním mohli svézt z Brna do Jihlavy a zpět. Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety dopravce nyní řeší modernizaci motorových lokomotiv. „Je jich sice potřeba stále méně, ale stále existují některé rychlíkové linky, kde se bez silných motorových lokomotiv neobejdeme. Musíme počítat také s dostatečně výkonnými motorovými lokomotivami pro případy napěťových výluk na hlavních tratích a koridorech,“ upozornil náměstek. „V uplynulém období jsme proto vyhlásili například tržní konzultace, abychom si zmapovali situaci na trhu a ověřili trendy u těchto vozidel. Jedním z možných řešení je pořídit duální elektricko-dieselové lokomotivy a současná možnost otestovat si takový stroj, byť zatím jen v motorové trakci, tak zapadá do našich plánů na obnovu vozidlového parku,“ dodal Ješeta.
Na elektřinu i na naftu
Jak řekl generální ředitel společnosti Siemens Mobility v ČR, o výhodách interoperabilních lokomotiv v dálkové dopravě, které dopravují vlaky bez nutnosti výměny lokomotivy na hranicích, nikdo nepochybuje. „Je však na čase zavést efektivní řešení i na tratích, které jsou zatím částečně elektrifikované. S lokomotivou Vectron Dual Mode lze plynule přejíždět mezi úseky vybavenými trakčním vedením 25 kV či 15 kV i úseky, které na elektrifikaci či konverzi teprve čekají,“ uvedl.
V rámci zkoušky vyrazila lokomotiva v čele celkem osmi rychlíků mezi Brnem a Jihlavou. Jednalo se o spoje R 668 s odjezdem z Brna v 7:43, R 661 s odjezdem z Jihlavy v 10:26, R662 s odjezdem z Brna ve 13:44 a R 667 s odjezdem z Jihlavy v 16:26. Stroj jel na přípřeži před dieselovým Brejlovcem a táhl soupravu o hmotnosti zhruba 300 tun. Jízd se zúčastnili specialisté Českých drah, kteří si ověřovali v praxi řadu parametrů této lokomotivy přímo v běžném provozu, například výkonost stroje či dynamiku.
Zkoušená lokomotiva má maximální rychlost 160 km/h. Je určená pro elektrickou trakci 15 kV 16,7 Hz, kde má výkon na obvodu kol 2 400 kW a na neelektrifikovaných tratích v dieselovém režimu 2 000 kW. Výrobce připravuje i modifikovanou variantu Vectronu Dual Mode, který bude vybaven pro provoz na dvou napěťových systémech 15kV 16,7Hz a 25 kV 50 Hz s vybavením pro osobní a nákladní dopravu v Česku, na Slovensku, v Německu a v Rakousku. Zákazníci už objednali 248 lokomotiv z rodiny Vectron Dual Mode pro provoz v Německu a Rakousku.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »