Železničář / Hlavní zprávy / Do regionů zamíří nové elektrické jednotky
Do regionů zamíří nové elektrické jednotky
6.2.2023 – autor: PETR SLONEK
Cestující hned v několika krajích ČR se dočkají dalších zcela nových vlaků. České dráhy totiž nedávno vypsaly zadávací řízení na dodávku a servis až 47 elektrických jednotek. Ty budou dvousystémové a mají být konstruované pro rychlost až 160 km/h. Předpokládaný objem investice zahrnující pořízení vlaků, některých náhradních dílů a servis po dobu až patnácti let činí 8,4 miliardy korun.
České dráhy aktuálně hledají nové elektrické jednotky pro regionální dopravu. Ty by měly zákazníkům nabídnout maximální komfort. „Poptávka objednatelů po moderních vozidlech nadále stoupá, a také proto jsme zahájili soutěž na dodávku až sedmačtyřiceti elektrických jednotek pro regionální dopravu s konstrukční rychlostí až 160 km/h, které nabídnou moderní a komfortní cestování. Jednotky by měly jezdit například v Pardubickém kraji, ale zájem mají i další objednatelé,“ upřesnil vypsané řízení člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Vítězný uchazeč mezinárodního tendru má dopravci po dokončení výroby dodat moderní, klimatizované, nízkopodlažní elektrické jednotky s 1. a 2. třídou s kapacitou minimálně 140 míst k sezení. Vlaky jsou určené pro obě hlavní trakční soustavy v České republice, tedy 3 kV DC a 25 kV/50 Hz AC.
Wi-fi i místo pro kola a kočárky
Na palubě nových vozidel nebude pochopitelně chybět bezdrátové připojení prostřednictvím wi-fi, elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky a také zásuvky na dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol. Samozřejmostí je prostor pro umístění kočárků nebo jízdních kol a moderní audiovizuální informační systém.
Vysokou bezpečnost provozu zajistí vybavení nejmodernějším evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R. Odhadovaná hodnota tohoto rámcového kontraktu je 8,4 miliardy korun a kromě pořízení vlaků zahrnuje i vybrané náhradní díly a kompletní servis po dobu až 15 let.
České dráhy plánují v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků do roku 2030 až 100 miliard korun. V současné době dopravce objednal 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h.
V předchozích dnech a týdnech byly rovněž vypsány soutěže na dodávku 15 jednotek napájených z trakčního vedení a baterií pro Moravskoslezský kraj, 90 elektrických jednotek pro pražskou aglomeraci a 60 jednotek pro vnitrostátní rychlíkové linky, konstruovaných na rychlost až 200km/h.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »