Železničář / Hlavní zprávy / Do jižních Čech dorazily další Pantery
Do jižních Čech dorazily další Pantery
13.7.2022 – autor: Vít Čepický
Nezvyklé hemžení šelem na českobudějovickém nádraží v rámci jejich slavnostního nasazení do provozu vyvolávalo mezi cestujícími nemalou pozornost. Ne, že by místní RegioPanter neznali, vždyť čtyři vozidla řady 650 jezdí na jihu Čech téměř deset let. Letos k nim však začaly rychle přibývat další. Současná desetikusová dodávka bude definitivně předána v září, díky čemuž pokryjí RegioPantery tři čtvrtiny elektrické regionální dopravy v okolí Českých Budějovic. A brzy mohou přibýt i další.
Náhrada starých souprav byla na českobudějovickém hlavním nádraží patřičně oceněna. Se čtyřmi novými jednotkami se 2. června nejprve mohli seznámit ti, jimž jsou určeny především, tedy jejich budoucí cestující. V určený čas se pak RegioPantery naráz vydaly z krajského města do Veselí nad Lužnicí, Číčenic, Borovan a Kaplice, čímž stvrdily rozrůstání svého jihočeského teritoria.
„Deset nových RegioPanterů nasadíme na regionální vlaky z Českých Budějovic do Strakonic, Písku, Jindřichova Hradce a částečně i do Horního Dvořiště. Poslední dva kusy z desetikusové série budou zajišťovat pravidelnou osobní dopravu mezi Českými Budějovicemi a Táborem zhruba od září, a to po zahájení jednokolejného provozu po novém koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. V některých úsecích mezi Českými Budějovicemi a Táborem budou RegioPantery moci využít svou maximální rychlost 160 km/h,“ sdělil během oficiálního představení jednotek náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Vzroste pohodlí cestujících
Komfort vlakové dopravy v okolí Českých Budějovic stoupne výrazně. „Nové RegioPantery přinášejí cestujícím na jihu Čech maximální komfort a pohodlí. Těšit se mohou na klimatizované oddíly, wi-fi připojení k internetu nebo elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky,“ popsal generální ředitel ČD Michal Krapinec benefity nových jednotek.
Největší radost pak budou mít ti, kteří se u starých souprav museli potýkat se zdoláváním schodů. Nové RegioPantery výrazně rozšiřují nabídku nízkopodlažních spojů. Lépe se pojede hůře pohyblivým, vozíčkářům, rodinám s kočárky či cyklistům. Zajímavou novinkou jsou speciální zásuvky pro dobíjení elektrických vozíků a elektrokol.
Pracovní prostředí se s přechodem na nové jednotky výrazně zlepšuje i vlakovému personálu. „Oproti vozům starší stavby je to jednoznačné ulehčení. Lépe se sleduje rozjezd, dveře jsou po dobu jízdy blokované. Už se nemůže stát, že by si například cestující otevřel dveře po rozjezdu vlaku. Také už nemusíme nakládat kola nebo kočárky, cestující si je zvládnou naložit sami. Navíc jsou radši, že je mají pod vlastním dohledem,“ ocenil vlakvedoucí František Hrubý, který doprovázel jednu z nových souprav na prezentační jízdě.
Cestující podle něj oceňují také plnohodnotný informační systém. „Turista z jiného kraje nebo státu dříve netušil, kde se nachází,“ upozorňuje na problémy, které s RegioPantery a jejich audiovizuálním systémem odpadají. „Cestující se může v klidu připravit na výstup, ví, že se blíží jeho cílová zastávka.“ Provoz pak urychlují tlačítka signalizace výstupu na zastávkách na znamení. „Na méně frekventovaných zastávkách už nemusíme zastavovat pokaždé. Díky tomu jsme kolikrát schopni zkracovat případná zpoždění, to je veliké zlepšení,“ pochvaloval si Hrubý.
Není Panter jako Panter
Ačkoliv nové RegioPantery vypadají na první pohled prakticky totožně jako jejich deset let staří bratranci, zdání klame. Pod známými tvary se skrývá řada podstatných technologických vylepšení.
„Nová generace vlaků prošla mnoha významnými změnami oproti prvním RegioPanterům. Prakticky všechny systémy jsou nové generace, a to jak trakční pohon, který je ještě úspornější a bezpečnější, tak řídicí systém, podvozky mají vylepšený chod a vlak je ještě pohodlnější,“ upozornil Tomáš Ignačák ze Škody Transportation. A dodal, že na rozdíl od původní verze mají tyto jednotky už z výroby zabezpečovací systém ETCS.
Vylepšování jihočeského vozového parku by navíc mohlo nadále pokračovat. České dráhy jednají s Jihočeským krajem o dodávce dalších pěti kusů jednotek RegioPanter, které by směřovaly na tratě z Rybníku do Lipna nad Vltavou a z Českých Budějovic do Horního Dvořiště. Tím by prakticky opanovaly, pomineme-li specifickou dráhu z Tábora do Bechyně, elektrifikované tratě v jižních Čechách.
Nových vozidel by se ovšem měli dočkat i cestující na neelektrifikovaných tratích Jihočeského kraje. Již příští rok nasadí České dráhy sedm dvoudílných motorových jednotek polského výrobce PESA Bydgoszcz, které jsou určené kupříkladu pro regionální trať z Tábora do Písku. Podobně jako u nových Regio- Panterů budou jejich největšími přednostmi nízkopodlažnost, klimatizace a moderní interiér. Jihočeši se mají na co těšit.
Další články této rubriky
Boom wi-fi ve vlacích Českých drah pokračuje
27.12.2024 - České dráhy pokračují v trendu rozšiřování služeb na palubách svých vlaků. Od nového jízdního řádu v polovině prosince se opět rozšířil počet spojů, které budou nabízet palubní wi-fi síť. Výrazně si v tomto ohledu… »
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »