Železničář / Hlavní zprávy / Den železnice v Břeclavi
Den železnice v Břeclavi
28.8.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Poslední zářijový víkend vypukne letošní největší oslava železné dráhy. Jihomoravská Břeclav se stane centrem oslav 175. výročí příjezdu prvního vlaku na naše území. Pro očekávaných třicet tisíc návštěvníků je připravena působivá exkurze do historie železnice, ale také nahlédnutí do blízké budoucnosti. Do centra oslav se můžete vypravit jak parním vlakem, tak nejmodernějšími soupravami Českých drah.
Datum 6. června 1839 se navždy zapsalo do historie železnice na našem území. Z Vídně – tehdejšího centra habsburské monarchie – přijel na naše území první parostrojní vlak. Cesta do Brna mu trvala pět a půl hodiny. Dnes tuto vzdálenost urazí za hodinu a čtyřicet minut. A bude ještě rychlejší, od prosince se díky railjetům obě města přiblíží o dalších deset minut. Odkaz našich předků je přesto dosud více než patrný – trasování velkoryse vybudované spojnice bývalého hlavního města mocnářství a moravské metropole se v podstatě nezměnilo. Přesto prodělala železnice obrovský technologický skok. Možná si ho neuvědomujeme každý den, ale 27. září se nám naskytne jedinečná příležitost k pochopení.
Rychlíková legenda z Rakouska
V tento den se do břeclavského uzlu upřou zraky asi všech železničních fanoušků a milovníků drážní historie. A rozhodně se bude na co dívat. Půjdeme-li proti běhu času, nejmladšími exponáty budou jihomoravské RegioPantery, moderní railjety a samozřejmě Pendolino. V Břeclavi budou hostovat také další dítka z rodiny RegioSpiderů a RegioSharků, která jasně demonstrují pokrok, který železnice za oněch 175 let udělala. Komu nestačí statické pózování, ten si může railjet vyzkoušet na vlastní kůži – z Prahy do Břeclavi vyrazí jako jeden z protokolárních vlaků. Další je trasován z Ostravy a bude veden jednotkou Pendolino. Oba dorazí před desátou dopolední, nakdy je plánováno zahájení oslav.
Další hvězda bude očekávána přímo z Vídně. V čele zvláštního protokolárního vlaku dorazí obdivovaný a nestárnoucí Hrboun, legendární rakouská rychlíková lokomotiva 310.23 z dílny známého rakouského konstruktéra Karla Gölsdorfa. Potěšíme ale i milovníky československé poválečné konstruktérské školy – z Brna do Břeclavi pojede zvláštní vlak vedený Šlechtičnou 475.101.
Změřte síly na drezíně
Tím samozřejmě výčet exponátů nekončí, ovšem těchto několik řádek by nestačilo k vyjmenování všech, proto se soustřeďme alespoň na ty nejexotičtější. Ze Slovenska přijede Modrý šíp M 274.004, jediný to provozuschopný zástupce svého druhu. Dalšími hosty z dob rakousko-uherské monarchie budou parní stroje 78.618 a 109.13, severní sousedy bude zastupovat polská Olinka Ol-12. Domácí stroje budou reprezentovat nejen dvě Šlechtičny (475.101 a 475.179), ale i celá plejáda mašin z dob motorizace a elektrizace našich drah.
Již nyní můžeme prozradit, že bude připraven i oblíbený závod ručních drezín o zajímavé ceny. V relaxační zóně si budete moci odpočinout – s připojením na wi-fi. Pro železniční fotografy ČD připravují jízdu nákladního fotovlaku se dvěma Sergeji. Celou akcí provede moderátor Patrik Hezucký, známý svým humorem „Mrázka z ústředny“. Pokud to máte do Břeclavi trošku „z ruky“, určitě si vyberete z nabídky regionálních dnů železnice. Jejich přehled najdete na následující stránce.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »