Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Děčínskou Lízu čeká oprava kotle, přispět na něj může i veřejnost

Děčínskou Lízu čeká oprava kotle, přispět na něj může i veřejnost

10.6.2022 – autor: PETR SLONEK

Lokomotiva 475.179 Šlechtična, známá též jako Děčínská Líza nebo Pětasedma, přišla po mnoha letech o způsobilost kotle. ČD ji chtějí uvést zpět do provozuschopného stavu. Je ale jasné, že oprava bude velmi nákladná.

Děčínskou Lízu čeká oprava kotle, přispět na něj může i veřejnost

Přispět na znovuzprovoznění lokomotivy může i veřejnost, a to prostřednictvím nedávno zahájené sbírky. Oprava kotle přijde na několik milionů korun. Prvotní práce by měly odstartovat během června. „Nejprve musíme určit, jak velký zásah si rekonstrukce vyžádá. Samotná oprava lokomotivy by měla začít přibližně za rok. Datum zprovoznění i rozpočet rekonstrukce je těžké odhadovat, kvůli cenám železa. Ty už od loňského roku stoupají a dostupnost materiálu se komplikuje i kvůli konfliktu na Ukrajině,“ upozornil ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý.

Jezdila i po Evropě
Děčínská Líza, jak se této parní lokomotivě přezdívá, za dvě desítky let od poslední generální opravy svezla tisíce malých i velkých fanoušků železnice. Vyrobena byla v roce 1948 pod výrobním číslem 1901 ve Škodě Plzeň a v průběhu 30 let aktivní služby prošla depy v pražských Vršovicích, Českých Budějovicích, Bratislavě, Zvolenu a nakonec v Děčíně. Po ukončení parního provozu sloužila v depu v Děčíně jako vytápěcí pojízdný kotel. Pak se začala využívat pro jízdy historických vlaků a zúčastnila se i několika mezinárodních akcí. Zavítala například do Německa, Švýcarska, Maďarska, Polska nebo na Slovensko. Za svůj dlouhý život vděčí partě nadšenců z českolipského spolku pod hlavičkou ČD Nostalgie, kteří jí věnovali tisíce hodin volného času. 
Kvůli vysokým nákladům na opravu se ČD Nostalgie společně s Locomotif.cz rozhodly zřídit transparentní účet, kam je možné finančně přispět na uvedení Lízy do provozuschopného stavu. Číslo je 2102184014/2010 a variabilní symbol 475179.
Podpořit rekonstrukci lze i zakoupením libovolného oblečení s motivem této parní lokomotivy na stránkách locomotif.cz/slechticna-cd-renovace/. Z každého prodaného předmětu přispějete na opravu částkou 50 Kč.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidelNa Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel

27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »

Béček zbývá už jen stovkaBéček zbývá už jen stovka

24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »

Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotkyNa Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky

20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika