Železničář / Hlavní zprávy / Další posila lokomotivního parku ČD Cargo
Další posila lokomotivního parku ČD Cargo
1.4.2021 – autor: MICHAL ROH Foto: ARCHIV ČD CARGO
ohledem na rostoucí objem přeprav v zahraničí potřebuje ČD Cargo pro jejich plné pokrytí stále více interoperabilních lokomotiv. Jejich flotilu dnes tvoří 12 lokomotiv řady 383 Vectron, kterou v lednu letošního roku doplnilo sedm najatých strojů řady 193. Ty alespoň částečně nahrazují lokomotivy řady 388 TRAXX, které měly být v pravidelném provozu již v loňském roce, ale jejichž schvalovací proces bohužel stále není ukončen.
„Rád bych čtenáře Železničáře ujistil, že neměníme naši strategii a prioritou je vlastní vozidlový park, nikoliv nájmy nových lokomotiv, a toto je pouze dočasné řešení,“ komentoval nájem lokomotiv předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Najaté lokomotivy jsou určené především pro pokrytí zahraničních výkonů. A není jich málo. Zahraniční pobočky dceřinky přepravily v loňském roce po zahraničních kolejích přibližně 4,5 milionu tun zboží. Jedná se jak o exporty nebo importy zboží z/do České republiky, ale stále rostoucí podíl mají přepravy realizované pouze v zahraničí, například mezi Rakouskem a Německem,“ doplnil.
Výběrové řízení na nájem sedmi lokomotiv vyhlásilo ČD Cargo v závěru loňského roku. Samotná soutěž se uskutečnila online formou 1. prosince 2020. Požadovány byly výhradně lokomotivy typu Vectron MS, pro jednotnost se stávajícím parkem – tedy například s ohledem na již proškolený personál. Důležitý byl i požadavek na rychlost dodání nejpozději do 15. února 2021. Nájemní smlouvy byly nakonec uzavřeny se třemi subjekty na dobu jednoho roku s tím, že ČD Cargo může uplatnit opci na jejich prodloužení. S ohledem na poměrně krátkou dobu nájmu sice lokomotivy nejsou opatřeny reklamním celopolepem, ale myslíme si, že i tak železničním fotografům udělají radost.
Bílé i s polepem nadačního fondu
A o které lokomotivy se jedná? Od pronajímatele Alpha Trains Belgium máme k dispozici pět lokomotiv. Konkrétně jde o stroje 193.584 – 588, vyrobené a dodané zhruba v polovině roku 2020, které zatím ještě nebyly provozovány u žádného nájemce. Lokomotivy 584, 585 a 586 jsou bílé a opatřili jsme je pouze logy naší společnosti. Lokomotivy 587 a 588 dorazily v barvách leasingové firmy a jejich barevné schéma jsme částečně upravili černým polepem s našimi logy.
Pronajímatel European Locomotive Leasing Germany nám poskytl lokomotivu 193.724. Tento stroj v minulosti využíval dopravce RegioJet a v loňském roce jsme se s ním kromě rychlíků mohli setkat i v čele nákladních vlaků se dřevem dalších dopravců. „Sedmsetčtyřiadvacítku“ jsme opatřili polepem upozorňujícím na činnost Nadačního fondu skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM. I s posledním najatým Vectronem 193.627 jsme se dříve na našich tratích mohli setkat v čele rychlíků dopravce RegioJet. Tento stroj, najatý od společnosti Mitsui Rail Capital Europe, byl opatřen symboly společnosti Raillogix, která jsou pouze zakrytá našimi logy. Po dohodě s pronajímatelem totiž v průběhu doby nájmu dojde k výměně za nově vyrobenou lokomotivu.
Většinu času tráví lokomotivy v zahraničí, ale setkat se s nimi lze i na vnitrostátních výkonech, respektive na výkonech navazujících na přepravy v Rakousku a v Německu.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »