Železničář / Hlavní zprávy / Další modernizace dokončena
Další modernizace dokončena
6.11.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Vozidlový park pro dálkovou dopravu dostal další posilu, když skončila modernizace čtyřiceti vozů Bdmpee233 prováděná v šumperském závodě společnosti Pars nova. Poslední vůz byl předán 23. září 2014. Obnova vozidlového parku národního dopravce tím nekončí, rozbíhá se modernizace vozů dalších řad.
V salonku na pražském Masarykově nádraží se odehrála již velká řada významných setkání. Mezi ně se zařadila i pracovní schůzka ve středu 15. října členů představenstva Českých drah Michala Štěpána a Pavla Krtka se zástupci šumperské společnosti Pars nova, předsedou představenstva Tomášem Ignačákem a generálním ředitelem Michalem Kurtincem. Manažeři vyhodnocovali dosavadní spolupráci, zejména etapu zahájenou podpisem smlouvy v únoru 2012 ohledně modernizace čtyřicítky vozů Bdmpee233.
Pohodlnější, bezpečnější, klimatizované
První vůz byl schválen v létě loňského roku, poslední byl národnímu dopravci předán letos, v první podzimní den. Vozy vznikly z řady Bmee (VEB Waggonbau Bautzen 1986–87). Komfort pro cestující zejména ve vlacích IC a Ex směr Budapešť a Žilina tak obohatily moderním velkoprostorovým interiérem disponující plně klimatizované vozy umožňující provoz rychlostí 160 km/h (mají podvozky GP 200).
Vozy Bdmpee233 nesou číselné označení 61 54 20-71-xxx-x. Jejich délka je 26 400 mm, mají kotoučovou elektropneumatickou brzdu a nouzovou elektromagnetickou brzdu a centrální zdroj energie. Na představku jsou čtyři háky na jízdní kola. Předsuvné dveře jsou za jízdy blokované, což přispěje ke zvýšení bezpečnosti. Cestujícím zde slouží zásuvky na 230 V pro mobily a notebooky nebo elektronický informační a rezervační systém. V interiéru se nachází 80 sedaček druhé třídy.
Výroba běžela tempem až čtyři vozy měsíčně
„Zakázku lze zařadit mezi ukázkové projekty, kde se těžkosti podařilo eliminovat už během zkušebního provozu,“ vzpomněl Michal Štěpán s tím, že vozy napomohou k další aktivní obchodní politice ČD ve vazbě na zahraniční linky. Generální ředitel firmy Pars nova Michal Kurtinec doplnil, že se ještě řeší poslední zbytky zpětných úprav u prvních vozů. „Zprvu jsme zakázku vnímali spíše jako mírně problematické dítě,“ řekl a narážel tím na to, že v rámci optimalizace a kvality dodávaného produktu se kompletně vyměnil dodavatel buňky WC.
V rámci fází projektu, vývoje, schvalování i výroby, která běžela tempem až čtyři vozy měsíčně, si podle slov generálního ředitele Pars nova zaměstnanci častokrát sáhli na dno, aby vše bylo předáno v termínu a bez penalizací. „Hodně najetých kilometrů a platících cestujících,“ popřál Českým drahám Tomáš Ignačák, poděkoval ČD za spolupráci a připomenul, že navzdory velkému propadu trhu minulých let se společnosti Pars nova podařilo zachovat objem výroby i počet zaměstnanců.
Na řadě jsou patráky Bmto
Modernizace tažených kolejových vozidel předáním vozů Bdmpee233 zdaleka nekončí. Aktuálními jsou zakázky na 62 vozů řady Bp nebo třeba modernizace 12 patrových vozů řady Bmto, které by v Praze a Středočeském kraji měly zkulturnit dopravu. V pracovní dny se ve vratných soupravách objeví mimo jiné na městské lince do Roztok u Prahy a o víkendech v Posázaví.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »