Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Dalibor Zelený se vrátil do čela Českých drah

Dalibor Zelený se vrátil do čela Českých drah

8.8.2013 – autor: PETR HORÁLEK

Dozorčí rada Českých drah rozhodla na svém mimořádném zasedání 30. července o odvolání Petra Žaludy z funkce předsedy představenstva společnosti. Na jeho místo byl vzápětí zvolen Dalibor Zelený. Ještě tentýž den se představenstvo rozhodlo odvolat Petra Žaludu jako generálního ředitele. Tím se stal rovněž Dalibor Zelený, který tuto funkci vykonával již v letech 1998–2003.

Dalibor Zelený se vrátil do čela Českých drah

Hned první den v nových funkcích představil Dalibor Zelený své plány a vize na tiskovém brífingu, který byl netradičně uspořádán na půdě ministerstva dopravy. V úvodu nový generální ředitel ČD poděkoval svému předchůdci Petru Žaludovi za práci, kterou pro společnost vykonal: „Z vlastní zkušenosti vím, že pracovat v této státní firmě není jednoduchá věc. Vážím si všech lidí, kteří dělají svou práci poctivě.“

Vzápětí už nový generální ředitel informoval o svých úmyslech v Českých drahách: „Bude třeba přibrzdit zadlužování této firmy, ale zároveň zajistit, abychom mohli investovat do vozidlového parku v osobní dopravě trochu více, než činí hodnota odpisu, abychom se dostali na úroveň, která je běžná v civilizovaných zemích 21. století. Stejný úkol bude samozřejmě i v ČD Cargo. V oblasti nákladní dopravy zahájíme obchodní ofenzívu, která bude mít za cíl seznámit především naše největší zákazníky s tím, co naše firma může udělat. Zároveň pro ně připravíme náměty z technické oblasti,“ oznámil Dalibor Zelený a zdůraznil, že prioritou jsou pro něj úkoly od nové dozorčí rady. 

Pochybnosti o Railjetech

V oblasti nákladní dopravy chce nový generální ředitel na stůl materiály, které by řešily spolupráci, případně i spojení mezi českým a slovenským cargem. Co se týče hlavní kritiky dozorčí rady vůči Petru Žaludovi, tedy míry zadlužení společnosti, uvedl Dalibor Zelený toto: „Respektuji rozhodování dozorčí rady, protože je to orgán, kterému podléhám i já. Situace zadluženosti firmy se musí řešit. Nemůžeme připustit nárůst zadluženosti nad míru, která by pro České dráhy znamenala zdražování úvěrů, tedy zvyšování úroků. Chceme toho dosáhnout tím, že přehodnotíme některé investiční záměry, které se tady diskutovaly.“ Jako příklad uvedl potřebnost nákupu dalších osmi jednotek Siemens Viaggio Comfort, známých jako Railjety. „Místo jedné jednotky, která by stála několik desítek nebo stovek milionů korun, nakoupíme adekvátní vozy, které budou použité na posílení rychlíkové dopravy,“ řekl Dalibor Zelený.

Co se týče regionální dopravy, klade nový generální ředitel důraz na symbiózu vlaků a autobusů. „Nemá cenu, aby vlak zajížděl do každé obce. Pro cestujícího je lepší, když má v uzlové stanici návaznost a komfortní přestup,“ řekl s tím, že integrovaný dopravní systém funguje obzvláště dobře v Jihomoravském kraji. 

Konkurence posunula ČD dál

Část brífingu se věnovala li­beralizaci železniční dopravy. Dalibor Zelený sice prohlásil, že soukromí dopravci u nás dělají svou práci po odborné stránce dobře a odpovědně, ale na druhou stranu se České dráhy budou snažit, aby z lukrativních obchodů dostaly co nejvíce. Přihlásil se k myšlence spolupráce a v této souvislosti řekl: „Vítáme, že tady konkurence je, protože to i státní firmu donutilo, aby se začala chovat jinak.“

Vyzval rovněž k větší regulaci dopravní cesty kvůli problémům s kapacitou. „Regionální vlaky na trati Přerov – Ostrava jezdí dnes o 30 minut pomaleji než předtím a lidé ztrácejí přípoje. V našem společném zájmu je v tomto udělat pořádek, třeba jaký panuje na Německých drahách,“ řekl Zelený. Na nízkou kapacitu podle něj doplácejí nejenom regionální, ale především nákladní vlaky, které dostanou návěst volno až jako poslední.

Ohledně obav z dalšího propouštění generální ředitel dodal: „Je pravda, že každá firma, když má horší hospodářské výsledky, hledá úspory i u zaměstnanců. Na druhou stranu nejsem příznivcem provozních úspor, protože tím trpí kvalita služeb. Když se pak podívám na vlak, který má mnoho vozů a je tam málo lidí, kteří dbají na bezpečnost a komfort cestujících, tak to dobře není.“


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 2.8

Další články této rubriky

Z Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 letZ Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 let

7.12.2021 - Dnes už tuto trať bereme jako samozřejmost a nad spojením někdejšího královského města Plzeň s bavorským pomezím se pozastaví jen málokdo. Přesto její vznik nebyl vůbec jednoduchý. Od chvíle, kdy byla Plzeň spojena se světem… »

Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek FlirtŠvýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

6.12.2021 - Švýcarské spolkové dráhy SBB se rozhodly výrazně omladit svůj vozidlový park. V následujících letech se společně se svými dceřinkami Thurbo a RegionAlps zaměří na regionální dopravu, pro niž pořídí 286 nových… »

Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony

3.12.2021 - Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) začíná postupně zařazovat do svých rychlíků R 6xx Tatran šestici rekonstruovaných restauračních vozů řady WRmz. Ty cestujícím nabídnou vysoký standard cestování nejen díky komfortnímu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika