Železničář / Hlavní zprávy / Dalibor Zelený se vrátil do čela Českých drah
Dalibor Zelený se vrátil do čela Českých drah
8.8.2013 – autor: PETR HORÁLEK
Dozorčí rada Českých drah rozhodla na svém mimořádném zasedání 30. července o odvolání Petra Žaludy z funkce předsedy představenstva společnosti. Na jeho místo byl vzápětí zvolen Dalibor Zelený. Ještě tentýž den se představenstvo rozhodlo odvolat Petra Žaludu jako generálního ředitele. Tím se stal rovněž Dalibor Zelený, který tuto funkci vykonával již v letech 1998–2003.
Hned první den v nových funkcích představil Dalibor Zelený své plány a vize na tiskovém brífingu, který byl netradičně uspořádán na půdě ministerstva dopravy. V úvodu nový generální ředitel ČD poděkoval svému předchůdci Petru Žaludovi za práci, kterou pro společnost vykonal: „Z vlastní zkušenosti vím, že pracovat v této státní firmě není jednoduchá věc. Vážím si všech lidí, kteří dělají svou práci poctivě.“
Vzápětí už nový generální ředitel informoval o svých úmyslech v Českých drahách: „Bude třeba přibrzdit zadlužování této firmy, ale zároveň zajistit, abychom mohli investovat do vozidlového parku v osobní dopravě trochu více, než činí hodnota odpisu, abychom se dostali na úroveň, která je běžná v civilizovaných zemích 21. století. Stejný úkol bude samozřejmě i v ČD Cargo. V oblasti nákladní dopravy zahájíme obchodní ofenzívu, která bude mít za cíl seznámit především naše největší zákazníky s tím, co naše firma může udělat. Zároveň pro ně připravíme náměty z technické oblasti,“ oznámil Dalibor Zelený a zdůraznil, že prioritou jsou pro něj úkoly od nové dozorčí rady.
Pochybnosti o Railjetech
V oblasti nákladní dopravy chce nový generální ředitel na stůl materiály, které by řešily spolupráci, případně i spojení mezi českým a slovenským cargem. Co se týče hlavní kritiky dozorčí rady vůči Petru Žaludovi, tedy míry zadlužení společnosti, uvedl Dalibor Zelený toto: „Respektuji rozhodování dozorčí rady, protože je to orgán, kterému podléhám i já. Situace zadluženosti firmy se musí řešit. Nemůžeme připustit nárůst zadluženosti nad míru, která by pro České dráhy znamenala zdražování úvěrů, tedy zvyšování úroků. Chceme toho dosáhnout tím, že přehodnotíme některé investiční záměry, které se tady diskutovaly.“ Jako příklad uvedl potřebnost nákupu dalších osmi jednotek Siemens Viaggio Comfort, známých jako Railjety. „Místo jedné jednotky, která by stála několik desítek nebo stovek milionů korun, nakoupíme adekvátní vozy, které budou použité na posílení rychlíkové dopravy,“ řekl Dalibor Zelený.
Co se týče regionální dopravy, klade nový generální ředitel důraz na symbiózu vlaků a autobusů. „Nemá cenu, aby vlak zajížděl do každé obce. Pro cestujícího je lepší, když má v uzlové stanici návaznost a komfortní přestup,“ řekl s tím, že integrovaný dopravní systém funguje obzvláště dobře v Jihomoravském kraji.
Konkurence posunula ČD dál
Část brífingu se věnovala liberalizaci železniční dopravy. Dalibor Zelený sice prohlásil, že soukromí dopravci u nás dělají svou práci po odborné stránce dobře a odpovědně, ale na druhou stranu se České dráhy budou snažit, aby z lukrativních obchodů dostaly co nejvíce. Přihlásil se k myšlence spolupráce a v této souvislosti řekl: „Vítáme, že tady konkurence je, protože to i státní firmu donutilo, aby se začala chovat jinak.“
Vyzval rovněž k větší regulaci dopravní cesty kvůli problémům s kapacitou. „Regionální vlaky na trati Přerov – Ostrava jezdí dnes o 30 minut pomaleji než předtím a lidé ztrácejí přípoje. V našem společném zájmu je v tomto udělat pořádek, třeba jaký panuje na Německých drahách,“ řekl Zelený. Na nízkou kapacitu podle něj doplácejí nejenom regionální, ale především nákladní vlaky, které dostanou návěst volno až jako poslední.
Ohledně obav z dalšího propouštění generální ředitel dodal: „Je pravda, že každá firma, když má horší hospodářské výsledky, hledá úspory i u zaměstnanců. Na druhou stranu nejsem příznivcem provozních úspor, protože tím trpí kvalita služeb. Když se pak podívám na vlak, který má mnoho vozů a je tam málo lidí, kteří dbají na bezpečnost a komfort cestujících, tak to dobře není.“
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »