Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / D1 Express Praha – Brno místo ucpané dálnice

D1 Express Praha – Brno místo ucpané dálnice

27.9.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Cestování mezi dvěma největšími městy v republice po nejstarší dálnici u nás má svou železniční alternativu. Od 4. října České dráhy navíc nabídnou spoje nazvané D1 Express, které zajistí rychlé a pohodlné spojení mezi Prahou a Brnem bez zastavení. Dva páry vlaků denně provozované na komerční riziko budou řazeny z modernizovaných klimatizovaných vozů.

D1 Express Praha – Brno místo ucpané dálnice

Kdo by neznal z televizního zpravodajství reportáže o dopravních zácpách, nehodách a omezeních na „déjedničce“? Tato nejstarší dálnice u nás, která byla otevřená v úseku Pra¬ha – Brno až v roce 1980, se roky stává terčem vtipů a nadávek. Faktem je, že se nachází (diplomaticky řečeno) ve velmi špatném stavu a čeká ji zásadní oprava, která s sebou přinese i radikální a stresující omezení pro řidiče. Podle původního harmonogramu měly stavební práce začít na konci letošního roku, Ředitelství silnic a dálnic je ale nakonec posunulo na rok 2013. České dráhy ale nečekají na to, až dálniční kolaps skutečně nastane, a již od října nabídnou cestujícím dodatečné spoje pod názvem D1 Express.

Nové spoje mezi Prahou a Brnem budou odrážet přání našich zákazníků. Z provedeného průzkumu mezi cestujícími vyplynulo, že o využití dodatečných vlaků lidé uvažují za předpokladu, že doba jízdy autem překročí tři hodiny. To se díky rozkopané dálnici a mnohakilometrovým kolonám klidně může stát standardem. České dráhy tak vycházejí vstříc požadavkům cestujících a zavádějí přímé spojení Prahy a Brna bez zastavení v potřebných časech ve špičce.

Od prosince budou nejrychlejší

Jak konkrétně tedy D1 Express vypadá a D1 Express Praha – Brno místo ucpané dálniceco všechno cestujícím nabídne? Pětivozová souprava disponuje jedním velkoprostorovým vozem 1. třídy (Apee), jedním bistrovozem s dalšími oddíly 1. třídy (Armpee) a třemi vozy 2. třídy, kde cestující najdou jak velkoprostorové uspořádání, tak oddíly. Pro vozbu obou párů vlaků byly určeny dvě lokomotivy řady 380. Celá souprava včetně lokomotivy je opatřena velkým produktovým logem D1 Express, což vlak výrazně odlišuje od ostatních spojů.

Na základě přání cestujících byly určeny odjezdy z Brna hlavního nádraží na 6.15 a 7.15 h. Během cesty vlaky nestavějí v žádných stanicích nebo zastávkách, a to ani v České Třebové, ani Pardubicích hl. n. Spoje zvládnou jízdu do Prahy za 2 hodiny a 42 minuty. Zpět do Brna odjíždějí D1 Expressy v 17.03 a v 18.03, přičemž cestovní doba je v obou směrech stejná. Přestože parametry nasazených vozidel umožňují využít rychlost 160 km/h, vzhledem k aktuálnímu vytížení dopravní cesty zatím jízdní dobou nepokoří spoje EC na stejné trase navzdory jízdě bez zastavování. Od prosince 2012 se ale jízdní doba D1 Expressů zkrátí na 2 hodiny 35 minut, takže nové spoje se stanou nejrychlejšími v této relaci. Od 9. prosince navíc přibude třetí pár vlaků s dopoledním odjezdem z Prahy a odpoledním z Brna.

Příplatek nevybíráme, místenku nepožadujeme

Cestující budou mít k dispozici kvalitní cateringové služby v bistrovoze i formou minibaru. Zákazníci v 1. vozové třídě získají nárok na noviny a nápoj zdarma.Všechny vozy budou plně klimatizované se zásuvkami 230 V a uzavřeným systémem WC, vlakovým rozhlasem a elektronickým vnějším i vnitřním rezervačním systémem. Poslední vůz s tichými oddíly je vyhrazen cestujícím, kteří chtějí pokud možno nerušeně relaxovat.

A to nejlepší přijde nakonec: za kvalitu D1 Expressu nezaplatí cestující (včetně držitelů režijních průkazek) ani korunu navíc, protože v nich bude platit běžný tarif Českých drah – a to včetně akčních nabídek! Oproti původním plánům dokonce nebude D1 Express ani povinně místenkový, takže ho mohou použít i ti zájemci, kteří si ho zvolí pro cestu mezi Prahou a Brnem na poslední chvíli. Místenku si ale samozřejmě lze dokoupit.

Pokud tedy i vás polévá při představách nekonečně pomalu se sunoucích kolon na dálnici D1 nepříjemné horko a hledáte rychlou, cenově rozumnou a hlavně pohodlnou alternativu pro cesty mezi Prahou a Brnem, už nehledejte. D1 Express Českých drah právě vyjíždí.       


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

České dráhy zahájily provoz v elektrické trakci na UničovceČeské dráhy zahájily provoz v elektrické trakci na Uničovce

2.12.2022 - České dráhy 25. listopadu zahájily zkušební provoz v elektrické trakci pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS na trati z Olomouce do Uničova. Přibližně během měsíce se musí připravit na výhradní provoz. »

Na periodické prohlídky a opravy České dráhy pošlou tisíce vozidelNa periodické prohlídky a opravy České dráhy pošlou tisíce vozidel

27.11.2022 - České dráhy v následujících čtyřech letech odešlou na výrobci předepsané periodické prohlídky a opravy přes 2 000 drážních vozidel. Ročně vyčlení na tuto údržbu kolem 3,5 miliardy korun. Zároveň s tím dopravce po svých… »

ČD testují sčítače cestujících, poskytnou data o vytížení vlakůČD testují sčítače cestujících, poskytnou data o vytížení vlaků

23.11.2022 - Čím přesnější informace o počtu cestujících budou České dráhy mít, tím pružněji mohou ony i objednavatelé dopravy reagovat na reálnou poptávku. Proto se aktuálně testují automatické sčítací systémy. Projekt dostala na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika