Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Chytré In Karty se zapojují do integrované dopravy

Chytré In Karty se zapojují do integrované dopravy

26.9.2016 – autor: JOSEF HOLEK

České dráhy jsou připraveny se zapojit s In Kartou s MAP strukturou i do krajských a městských integrovaných dopravních systémů. Báze MAP nabízí řadu výhod, zejména interoperabilitu prostřednictvím sdílení úložiště pro jízdní doklady, profily či slevy. Například na moravskoslezské kartě „ODISce“ je recipročně nahraná aplikace In Karty. Cestující tady mohou na jednu kartu využít řadu linek MHD, autobusů i vlaků Českých drah. Další příklady by měly následovat.

Chytré In Karty se zapojují do integrované dopravy

Čipová In Karta Českých drah, nosič jízdních dokladů, slev a dalších aplikací národního dopravce by se měla v následujících letech rozšířit i mezi uživatele, kteří jezdí často vlakem a zároveň využívají městské a krajské integrované dopravní systémy.

In Karta vydávaná po datu 1. 6. 2015 má potenciál stát se hlavním nositelem jednotného elektronického síťového odbavení cestujících ve veřejné dopravě.

Základem je struktura MAP (MultiAPlikační), která oproti stávajícím karetním systémům přináší kvalitní interoperabilitu cestou sdílení datového úložiště, možnost propojení odbavovacích systémů v celostátním měřítku a zaručení autenticity transakcí či dynamický zápis jízdních dokladů. „Doklady různých dopravců jsou uloženy v jediné aplikaci na kartě, každý dopravce sám může určit, zda je jeho doklad viditelný pro ostatní a zda a jak s ním může nakládat,“ připomněl jednu z výhod Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu. „Emitentem karty může být kterýkoli ze zapojených subjektů, tedy dopravce, organizátor či objednatel,“ dodal.

Vlak+MHD+knihovna=1 karta

Struktura karty je velmi komplexní, obsahuje ucelenou skupinu aplikací (na In Kartě například IN 25, 50 atd.) a umožňuje umístění dalších. „Hlavním cílem je udělat cestujícím přepravu uživatelsky komfortní a to tak, aby neměli cestující v ruce několik různých kartiček,“ vysvětlil Štěpán s tím, že projekt byl prezentován rovněž zástupcům krajů. V praxi to může vypadat tak, že například student z Ostravy si zakoupí na svoji ODISku na zdejším nádraží jízdní doklad nejen pro přepravu vlakem ČD, ale i pro jízdu MHD po Plzni.

MAP systém je založen na čtyřech základních principech: prvním je dynamická struktura karty, která umožňuje zápis většího počtu dokladů s různou délkou platnosti. Druhý představuje bezpečnost, tedy konkrétní data jsou viditelná jen patřičným subjektům. Třetí bod pak reprezentuje připravenost propojení více dopravců nebo integrovaných dopravních systémů.

A čtvrtý princip? Jedná se o otevřenost zápisu aplikací do volného prostoru čipu. Obecně vzato, jakákoli karta s MAP strukturou je tedy důvěryhodná a coby úložiště jízdenek, zákaznických průkazů, benefitů, vstupenek do knihoven, parkovacích lístků či věrnostních poukazů naprosto spolehlivá.

Platba není problém

Další nespornou výhodou karet s „mapkou“ je možnost jejich využití jako platebního nástroje pro mikroplatby. To je vhodné zejména při platbě za jednotlivé jízdenky v MHD či při běžných platbách v e-shopech dopravních podniků. Odpadá tak manipulace s drobnými a dopravcům se navíc sníží náklady o poplatky bance za odvody mincí. „Největší výhodou je samozřejmě zrychlení procesu platby,“ podotkl Štěpán.

 „Zároveň připravujeme rozšíření naší mobilní aplikace o MAP Kartu, která umožní další rozvoj a využití elektronického odbavení," uzavřel člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu. 

České dráhy nyní mají mezi zákazníky v oběhu několik set tisíc nových karet.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 3.86

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

 Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB

7.10.2021 - Výměna zkušeností s implementací systému údržby ECM podle IV. železničního balíčku, instalací ETCS a se schvalováním modernizovaných vozidel byla hlavním tématem setkání vedení Českých drah se svými protějšky z rakouských… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika