Železničář / Hlavní zprávy / Chytré In Karty se zapojují do integrované dopravy
Chytré In Karty se zapojují do integrované dopravy
26.9.2016 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy jsou připraveny se zapojit s In Kartou s MAP strukturou i do krajských a městských integrovaných dopravních systémů. Báze MAP nabízí řadu výhod, zejména interoperabilitu prostřednictvím sdílení úložiště pro jízdní doklady, profily či slevy. Například na moravskoslezské kartě „ODISce“ je recipročně nahraná aplikace In Karty. Cestující tady mohou na jednu kartu využít řadu linek MHD, autobusů i vlaků Českých drah. Další příklady by měly následovat.

Čipová In Karta Českých drah, nosič jízdních dokladů, slev a dalších aplikací národního dopravce by se měla v následujících letech rozšířit i mezi uživatele, kteří jezdí často vlakem a zároveň využívají městské a krajské integrované dopravní systémy.
In Karta vydávaná po datu 1. 6. 2015 má potenciál stát se hlavním nositelem jednotného elektronického síťového odbavení cestujících ve veřejné dopravě.
Základem je struktura MAP (MultiAPlikační), která oproti stávajícím karetním systémům přináší kvalitní interoperabilitu cestou sdílení datového úložiště, možnost propojení odbavovacích systémů v celostátním měřítku a zaručení autenticity transakcí či dynamický zápis jízdních dokladů. „Doklady různých dopravců jsou uloženy v jediné aplikaci na kartě, každý dopravce sám může určit, zda je jeho doklad viditelný pro ostatní a zda a jak s ním může nakládat,“ připomněl jednu z výhod Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu. „Emitentem karty může být kterýkoli ze zapojených subjektů, tedy dopravce, organizátor či objednatel,“ dodal.
Vlak+MHD+knihovna=1 karta
Struktura karty je velmi komplexní, obsahuje ucelenou skupinu aplikací (na In Kartě například IN 25, 50 atd.) a umožňuje umístění dalších. „Hlavním cílem je udělat cestujícím přepravu uživatelsky komfortní a to tak, aby neměli cestující v ruce několik různých kartiček,“ vysvětlil Štěpán s tím, že projekt byl prezentován rovněž zástupcům krajů. V praxi to může vypadat tak, že například student z Ostravy si zakoupí na svoji ODISku na zdejším nádraží jízdní doklad nejen pro přepravu vlakem ČD, ale i pro jízdu MHD po Plzni.
MAP systém je založen na čtyřech základních principech: prvním je dynamická struktura karty, která umožňuje zápis většího počtu dokladů s různou délkou platnosti. Druhý představuje bezpečnost, tedy konkrétní data jsou viditelná jen patřičným subjektům. Třetí bod pak reprezentuje připravenost propojení více dopravců nebo integrovaných dopravních systémů.
A čtvrtý princip? Jedná se o otevřenost zápisu aplikací do volného prostoru čipu. Obecně vzato, jakákoli karta s MAP strukturou je tedy důvěryhodná a coby úložiště jízdenek, zákaznických průkazů, benefitů, vstupenek do knihoven, parkovacích lístků či věrnostních poukazů naprosto spolehlivá.
Platba není problém
Další nespornou výhodou karet s „mapkou“ je možnost jejich využití jako platebního nástroje pro mikroplatby. To je vhodné zejména při platbě za jednotlivé jízdenky v MHD či při běžných platbách v e-shopech dopravních podniků. Odpadá tak manipulace s drobnými a dopravcům se navíc sníží náklady o poplatky bance za odvody mincí. „Největší výhodou je samozřejmě zrychlení procesu platby,“ podotkl Štěpán.
„Zároveň připravujeme rozšíření naší mobilní aplikace o MAP Kartu, která umožní další rozvoj a využití elektronického odbavení," uzavřel člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu.
České dráhy nyní mají mezi zákazníky v oběhu několik set tisíc nových karet.
Další články této rubriky
Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletní
11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »
České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více
7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »
Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice
3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »