Železničář / Hlavní zprávy / Chystá se další Léto na Bechyňce
Chystá se další Léto na Bechyňce
20.6.2022 – autor: PETR SLONEK
Po naší první elektrifikované trati budou o sobotách od 2. července do 27. srpna opět jezdit historické elektrické vlaky vedené lokomotivou, které se říká Bobinka. A pokud se podaří včas dokončit rozsáhlou opravu motorů a osadit je zpět, vyjede po pauze i Křižíkův vůz zvaný Elinka.
Lokálka mezi Táborem a Bechyní patří k jihočeským unikátům. Stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. Průkopnickou dráhu navíc zdobí jeden stavitelský klenot – elegantní most Bechyňská duha.
Jízdy historických vlaků patří právem mezi nejvyhledávanější atrakce nostalgie. Ani letošek nebude výjimkou. V rámci akce Léto na Bechyňce se můžete po této trati svézt vždy o sobotách 2., 9., 16., 23. a 30. července a také 6., 13., 20. a 27. srpna na vybraných pravidelných spojích historickým elektrickým vlakem (vozy Bnp) vedeným lokomotivou E422.001/E422.003, přezdívanou Bobinka. O prázdninových sobotách pojedou po stejné trati také dva páry zvláštních vlaků, na které by měl být nasazen Křižíkův elektromotorový vůz zvaný Elinka (EM 400.001). Ten v uplynulých měsících procházel velkou opravou, při níž byly vyjmuty čtyři motory a převezeny do opravny v Teplicích. Zpět by je technici měli osadit nejpozději do 15. června, aby se stihly testovací jízdy a slavnostní zahájení naplánované na 2. července.
Atraktivní podívaná
Vlaky mezi Bechyní a Táborem sice neprojíždějí žádným tunelem a řeku Lužnici překonávají jen po dvou viaduktech, přesto stojí tato lokálka za projížďku. Od stanic a zastávek na trati mohou zájemci podniknout výlety různé obtížnosti, které uspokojí i ty nejnáročnější turisty.
U stanic a zastávek na trati příchozí najdou body naučné stezky Bechyňka. Informační tabule jsou doplněné mapami s vyznačenými turistickými cíli v okolí. V Bechyni stojí za návštěvu také opravená remíza. Najdete v ní modelové kolejiště ČD. V remíze je i unikátní elektrická lokomotiva E 225.001 Koloběžka zapůjčená ze sbírek NTM.
Provoz na Bechyňce, první normálněrozchodné elektrické železnici ve střední Evropě, začal v roce 1903 a stál za ním konstruktér, inovátor a vynálezce František Křižík. Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na úseku v Bechyni je ještě o deset let starší. Trať měří 24 kilometrů, je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V a má tradiční rozchod 1 435 mm.
Trať by se brzy měla dočkat velkých oprav. Centrální komise ministerstva dopravy před časem odsouhlasila návrh Správy železnic na obnovu původního trakčního vedení za více než 400 milionů korun. Zvažovaly se dvě varianty, jak přistoupit k rekonstrukci unikátního vedení. Obě řešily úpravu systému, nicméně jedna počítala s nahrazením stejnosměrného proudu za střídavý. SŽ se nakonec přiklonila k šetrné variantě, v rámci níž zmodernizuje původní trakční vedení.
Cílem projektu je zvýšení bezpečnosti provozu. Železniční svršek prošel poslední obnovou na přelomu 70. a 80. let. Od té doby je udržován drobnými opravami. Rekonstrukce za více než 417 milionů korun uvede trakční vedení do normového stavu a zároveň nevyloučí případnou budoucí konverzi ze stejnosměrného napětí 1,5 kV na „střídavinu“.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »