Železničář / Hlavní zprávy / Cestující jsou zpět, loni jich jelo 157 milionů
Cestující jsou zpět, loni jich jelo 157 milionů
6.3.2023 – autor: PETR SLONEK
Množství lidí ve vlacích ČD se po propadu způsobeném pandemií dostalo téměř na původní úroveň z dob před restrikcemi. ČD loni přepravily celkem 157 milionů cestujících, což je o 30 % více než v roce 2021. Vzrostl i přepravní výkon, který dosáhl 7,7 miliardy osobokilometrů. Lidé tak ve vlacích dopravce ujeli o 43 % kilometrů více než rok předtím.
Nárůst cestujících potvrdila také průměrná přepravní vzdálenost, jež stoupla na 49 kilometrů. To je dokonce více než v roce 2019. „Po dvou letech pandemie se loni cestující vrátili do vlaků. Ve 4. čtvrtletí jsme přepravovali už 93 % cestujících ve srovnání s rokem 2019 a přepravní výkon dosáhl 91 % předcovidového roku,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „Potvrzuje se také naše sázka na investice do nových vlaků. Tam, kde jsme uplynulé dva roky nasadili moderní soupravy nebo se významně zkrátily cestovní časy, tam se cestující vracejí do vlaků rychleji. Na takových linkách jsme už na předpandemických výkonech. Příkladem jsou Západní expresy z Prahy do Plzně a Chebu, kde začaly jezdit komfortní soupravy InterJet,“ upozornil předseda.
Dopad pandemie i loni
Podle člena představenstva a náměstka pro osobní dopravu Českých drah Jiřího Ješety celkové výkony za rok 2022 ještě ovlivnila poslední velká vlna COVID-19 na začátku roku. „V prvním čtvrtletí jsme kvůli tomu přepravovali stále jen 77 % předcovidového počtu zákazníků. Během roku pak počty cestujících i přepravní výkony rostly a závěr roku se už blížil stavu před pandemií,“ uvedl Ješeta. Cestující se přitom k ČD vracejí ve všech segmentech dopravy, tedy na regionálních linkách, v dálkové dopravě i na mezistátních relacích. „Při srovnávání s rokem 2019 však musíme vzít v úvahu i změny dopravců na některých linkách nebo rozvoj integrovaných dopravních systémů,“ dodal náměstek.
V rámci změny dopravců v letech 2020 a 2021 přešly pod jiné provozovatele zejména linky, na kterých jezdil typický cestující více opakovaných cest na kratší vzdálenosti. Vzhledem k této skutečnosti lze nicméně konstatovat, že počet cestujících a přepravní výkon jsou už téměř na úrovni let před pandemií COVID-19. Všechny tyto skutečnosti ovlivňují také velký nárůst průměrné přepravní vzdálenosti.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »