Železničář / Hlavní zprávy / Cestování na západ Česka zrychlí
Cestování na západ Česka zrychlí
6.12.2018 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy představily ve vládním salonku pražského hlavního nádraží nový jízdní řád, platný od 9. prosince. Největší změnou je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut. Tím vlak dále posiluje svou konkurenceschopnost vůči autům a autobusům. Novinek doznají i trasy z metropole na Moravu a na Slovensko. Více vlaků také nabídne wi-fi.
S úderem půlnoci z 8. na 9. prosince začne platit nový jízdní řád 2019. České dráhy vypraví pod svou značkou denně v průměru více než 7 200 spojů. Za rok najedou skoro 129 milionů kilometrů. Hlavní novinkou je zrychlení cestování na západ země, větší kapacitu nabídnou spoje mezi Prahou a Moravou. Pokračovat bude modernizace rychlíkových a regionálních souprav i zavádění moderních služeb. Wi-fi připojení k internetu poskytne o čtvrtinu vlaků více než letos, přičemž touto službou bude disponovat již každý druhý dálkový spoj. „Rozsah nabídky, počet spojů, nabízených míst ve vlacích i vzdálenost, kterou naše vlaky ujedou v novém jízdním řádu, je mírně vyšší. Denně vypravíme v průměru o 182 spojů více a celkově najedou naše spoje o 3,7 mil. kilometrů více než v končícím jízdním řádu,“ vysvětlil Michal Štěpán, náměstek generálního ředitele pro obchod.
Největší změnou v novém jízdním řádu je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. „To je díky otevření ejpovických tunelů. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut a vlak tak dále posiluje svou konkurenceschopnost vůči cestě autem nebo autobusem na dalších trasách,“ zdůraznil Štěpán. Na rychlíky z Prahy do Klatov a Železné Rudy ČD nasadí komfortnější soupravy. „Dosavadní vozy bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagony 2. třídy s klimatizací a větším počtem elektrických zásuvek nebo s většími stoly pro práci,“ uvedl náměstek.
Pojede více Pendolin
Více místa nabídnou vlaky z Prahy na Moravu a na Slovensko. Rostoucí počet cestujících si vynutil již od září několik etap posílení místních expresů a rychlíků. ČD se díky dokončení oprav a modernizace vlaků SC Pendolino vrátí k modelu s dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidají další posilové expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy. Místo dosavadních spojů IC tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic a ve dny se zvlášť zvýšenou poptávkou bude doplněn o posilový vlak SC Pendolino. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků IC z Ostravy hl. n. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin pojede navíc z ostravského hlavního nádraží posilový spoj SC Pendolino, jenž zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl. n. a v Zábřehu na Moravě.
Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Například místo pátečního posilového vlaku EC Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak IC Opavan. V opačném směru doplní sezonní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia nový vlak s provozem v pracovní dny. V neděli posilový vlak EC Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový IC Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagony z Opavy. Z jižní Moravy posílí kapacitu poslední spoj Metropolitan z Budapešti a Bratislavy, který bude nově pokračovat každý den z Brna až do Prahy.
Povinné rezervace?
Kvůli zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu ve spojích mezi Prahou a Ostravskem národní dopravce zvažuje rozšíření povinné rezervace na všechny komerční dálkové spoje, které v této relaci jezdí. Také v ostatních dálkových vlacích ve všech relacích České dráhy doporučují navzdory masivnímu posílení vlaků o stovky míst včasnou rezervaci. Podle počtu rezervovaných míst ad hoc přidávají další posilové vozy. Každá využitá rezervace je pro ČD důležitou informací o obsazení vlaku, a pokud je většina míst s předstihem rezervovaná, mohou, pokud je to technicky a provozně možné, přidat další posilové vozy.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »