Železničář / Hlavní zprávy / Čeští strojvedoucí vypomáhali v zahraničí
Čeští strojvedoucí vypomáhali v zahraničí
14.7.2020 – autor: MARTIN HARÁK
Pandemie koronaviru způsobila řadu komplikací v železniční dopravě, ale zároveň bylo více času na řadu nezbytných školení. Například břeclavští a bohumínští strojvedoucí se tak na praktických zácvicích seznámili s vícesystémovými stroji Vectron, které jsou jinak běžně řazeny pouze na linku z Prahy do Berlína. Momentálně nevyužití provozní zaměstnanci Českých drah z Oblastních center provozu Střed a Západ mohli dokonce zaskočit za své německé kolegy hned na dvou regionálních linkách v Bavorsku a Sasku.
Speciálně vyškolení čeští strojvedoucí, kteří splňují všechny požadavky pro řízení hnacích vozidel na německých tratích, včetně dopravních předpisů a úřední zkoušky z němčiny, byli na žádost bavorské společnosti Länderbahn GmbH, která mimo jiné provozuje rychlíky Alex spojující Mnichov s Prahou, zapůjčeni na vozbu mezi pohraniční stanicí Furth im Wald a bavorským Schwandorfem. Stalo se tak s ohledem na nedostatek německých strojvedoucích. Hrozilo, že partnerská Länderbahn dopravu po Německu omezí, či dokonce nahradí autobusy. „Německá strana hledala nejsnazší způsob, jak situaci vyřešit. Po dohodě od 17. května, a to pravděpodobně až do první poloviny července, kdy skončí rozsáhlé výluky na Domažlicku a v okolí Chamu, vozí naši zaměstnanci rychlíky Alex v čele s motorovými lokomotivami Herkules po území Bavorska,“ potvrzuje šéfdispečer ČD Lukáš Zástěra.
Vzhledem k tomu, že zaměstnanci Českých drah museli odjíždět v době uzavřených hranic do sousedního Německa, byla přijata opatření, aby se co nejrychleji dostali do a ze zaměstnání. Díky domluvě se zahraničním partnerem se zabezpečila smluvní taxislužba, která dotyčného pracovníka odvezla z Domažlic do stanice Furth im Wald a naopak, zpočátku pochopitelně se zdravotními prohlídkami na obou stranách hranice. V některých případech strojvedoucí museli přespávat ve Schwandorfu tak, aby byla zajištěna vozba posledních a prvních rychlíkových spojů.
Problémy měli i v Sasku
Nepoměrně jednodušší situace nastala u přeshraniční regionální železniční linky U28, která standardně jezdí mezi Děčínem, Bad Schandau, Sebnitz, Dolní Poustevnou a Rumburkem. Tam čeští provozní zaměstnanci vypomáhali od
6. do 14. června na zkrácené trase vedoucí z Bad Schandau do Sebnitz, kde vedli Desira společnosti DB Regio. Ta jsou jinak v provozu na celé zmíněné česko-německo-české trase. Čeští strojvedoucí zastoupili do úplného otevření hranic saské kolegy, jichž má Německá dráha (DB) velký nedostatek. Podobně jako v Bavorsku by i v tomto případě musel být provoz buď zastaven, nebo nahrazen autobusy, což vzhledem ke členitému terénu nebylo příliš vhodné. Trať mezi Sebnitz a Bad Schandau představuje nejen důležitou regionální spojnici, ale je i vyhledávanou turistickou dráhou, proto byl německý zájem o udržení provozu značný.
Vzhledem k rozdělení linky U28 na tři sektory se čeští strojvedoucí podíleli také na vnitrostátní vozbě mezi Dolním Žlebem a Děčínem, respektive Dolní Poustevnou a Rumburkem českými vozidly řad 810 a 814. Přes Děčín a Bad Schandau shodou okolností jezdí běžně i vícesystémové stroje Vectron řady 193, které mají ČD v dlouhodobém pronájmu na linku Praha – Berlín. Vzhledem k pandemii zůstaly některé stroje pouze jako rezervní, čehož využilo Oblastní středisko provozu Východ k proškolení některých strojvedoucích právě na tuto lokomotivní řadu. Jeden z Vectronů byl zapůjčen během posledního květnového týdne do Břeclavi, odkud vyjížděl na pravidelných expresních spojích mezi Břeclaví a Bohumínem. A tady se rovněž uskutečnil pod dohledem zkušeného pilota zácvik moravských kolegů.
Další články této rubriky
ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů
1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »
ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína
27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »
České dráhy vylepšují zázemí pro strojvedoucí a vlakové čety
25.9.2024 - Do vylepšení pracovních podmínek a vyšší bezpečnosti práce provozních zaměstnanců investují ČD letos zhruba 55 milionů Kč. Podstatná část peněz směřuje do zlepšení pracovního zázemí, nocležen, odpočinkových místností a… »