Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy zkoušejí delší předprodej rezervací
České dráhy zkoušejí delší předprodej rezervací
22.9.2022 – autor: PETR SLONEK
České dráhy se rozhodly prodloužit předprodej rezervací ve svých vlacích. Na několika desítkách spojů nyní testují systém, který by měl u vybraných vlaků umožnit nákup libovolné místenky do 30 minut před odjezdem. Dosud byly všechny místenky v předprodeji k dispozici maximálně do doby dvou hodin před odjezdem daného vlaku.
Po uplynutí této doby bylo možné pořídit místenku do vlaku už pouze v omezeném množství na místech, kde platí expresní rezervace. Dopravce nyní hodlá systém rezervace všech místenek prodloužit o dalších 90 minut. Umožňují to digitální technologie instalované do osobních vozů, které ukazují rezervaci místa. Obsazená místa se do systému nahrávají automaticky a zobrazí na displejích u obsazených míst. Cestující budou mít k dispozici širší výběr míst i krátce před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
„Našim cestujícím chceme nabízet co nejširší služby a plnit individuální požadavky. Někdo si kupuje jízdenky a rezervace s větším předstihem, jiní cestující volí nákup na poslední chvíli a další část se nechce vázat na konkrétní spoj a nákup místenek nevyužívá. Hlavně poslední dvě skupiny ocení novinku, kterou nyní testujeme převážně na spojích Krušnohor a Moravan. Jedná se o prodloužení prodeje všech volných místenek až do 30 minut před odjezdem vlaku z výchozí stanice oproti běžným dvěma hodinám,“ vysvětlil člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Zdržení s lístečky
Doba dvě hodiny před odjezdem byla nutná zejména kvůli označení rezervovaných míst papírovými lístečky s označením úseků, kde je místo rezervované. Lístečky bylo nutné vytisknout a roznést na jednotlivá místa. Například u osmivozového vlaku se může jednat o více než 500 jednotlivých míst, přičemž délka soupravy je kolem 200 metrů. Nový systém díky elektronickému šíření dat zkracuje dobu, kdy končí předprodej rezervací, na nutné minimum 30 minut a zároveň zohledňuje lhůtu, kdy již mohou cestující nastupovat do přistavené soupravy ve výchozí stanici, přičemž naleznou svá zakoupená místa již označená.
„Prodloužení doby předprodeje až do poslední půlhodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice umožňují digitální technologie instalované do osobních vozů. Ty umí nejen zobrazit obsazení míst na displejích u jednotlivých sedadel, ale po zadání čísla spoje vlakvedoucím do systému je centrální server pošle bezdrátově prostřednictvím mobilních sítí přímo na konkrétní vozy v soupravě,“ doplnil Jiří Ješeta. Automaticky bezdrátově jsou nahrané a na displejích zobrazené také další údaje o spoji, jako jsou čísla místenkových vozů, jízdní řády na vnitřních displejích včetně předpokládaných příjezdů do stanic na základě aktuální situace nebo možné přípoje.
Prodloužená doba předprodeje rezervací je nyní ověřována u 26 spojů linky R13 Brno – Břeclav – Olomouc, 4 spojů Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a u 18 spojů linky R15 Praha – Ústí nad Labem – Cheb. V případě pozitivních ohlasů se plánuje rozšíření doby předprodeje rezervací až na půlhodinu před plánovaným odjezdem spojů i na další vlaky ČD vybavené digitálním systémem rezervací.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »