Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí
České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí
19.5.2023 – autor: PETR SLONEK
České dráhy a Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) upozornily správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na špatný stav infrastruktury v zemi. Vyzvaly společnost k rychlé nápravě. ŽSR v reakci na dopis ČD špatný stav tratí připouští a zároveň upozorňuje, že podnik je ze strany státu podfinancován. Také slovenské ministerstvo dopravy uznalo výhrady ke stavu železnice.
![České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/zssk.jpg)
Českým drahám místy až tristní stav infrastruktury způsobuje zvýšené náklady na údržbu vozů, které jezdí na Slovensku, a také zpoždění vlaků. ČD proto vyzvaly ŽSR k nápravě a k harmonogramu oprav, který zaručí odstranění závad.
„Problematický stav slovenských železnic má dopad i na České dráhy. Během loňského roku například dorazilo včas z Košic do Čech v průměru jen jedno z deseti Pendolin ČD. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli označit 16 problematických úseků na dvou trasách, a vyzývali jsme slovenského správce železnic k nápravě,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
AROS poukázal na „katastrofální stav železniční infrastruktury v zemi“. Důsledkem podle asociace je, že tranzitní nákladní vlaky objíždějí Slovensko a rozvoz zboží z Vídně zákazníkům na západním Slovensku zajišťují kamiony místo vlaků prostřednictvím terminálu v Dunajské Stredě, která leží zhruba 45 kilometrů od Bratislavy.
Státní ŽSR poukázaly na nedostatek peněz a na vytváření dluhu v souvislosti s odkládanou údržbou. „Okolní správy infrastruktury, například v Česku či Rakousku, disponují množstvím financí i na investice z vlastních zdrojů. Doufáme, že při tvorbě rozpočtu na další roky budou zohledněny naše požadavky a že budeme schopni realizovat potřebné úkony na zlepšení stavu infrastruktury,“ uvedly ŽSR. V reakci na dopis ČD připravuje návrh opatření.
Státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť řekl, že s výhradami ke stavu železniční infrastruktury lze souhlasit. Dluh na údržbě tratí vyčíslil na 400 milionů eur (9,5 miliardy Kč) a investiční dluh na několik miliard eur, což podle něj nelze napravit v průběhu několika let. AROS tvrdí, že vykolejení Pendolina ČD na začátku března v Žilině způsobil právě špatný stav kolejí a výhybek.
Další články této rubriky
Zdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJet
26.7.2024 - V rámci přípravy ComfortJetů do zkušebního provozu se na konci května s novými vlaky seznámili také zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Během prohlídky oceňovali… »
Polovina vozidel ČD už je klimatizovaná
22.7.2024 - Už více než 1 600 osobních vozů nebo jednotlivých článků elektrických a motorových jednotek Českých drah je na počátku léta vybaveno klimatizací. Klimatizované vozy a jednotky aktuálně obsluhují nejfrekventovanější spoje na… »
Na Královéhradecku vyjede 40 nových jednotek
16.7.2024 - V Královéhradeckém kraji vyjede 40 zcela nových jednotek za čtyři miliardy korun. České dráhy mohly investovat do moderních vlaků jen díky podpoře Královéhradeckého kraje a uzavření dlouhodobé smlouvy na zajištění dopravní… »