Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí
České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí
19.5.2023 – autor: PETR SLONEK
České dráhy a Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) upozornily správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na špatný stav infrastruktury v zemi. Vyzvaly společnost k rychlé nápravě. ŽSR v reakci na dopis ČD špatný stav tratí připouští a zároveň upozorňuje, že podnik je ze strany státu podfinancován. Také slovenské ministerstvo dopravy uznalo výhrady ke stavu železnice.

Českým drahám místy až tristní stav infrastruktury způsobuje zvýšené náklady na údržbu vozů, které jezdí na Slovensku, a také zpoždění vlaků. ČD proto vyzvaly ŽSR k nápravě a k harmonogramu oprav, který zaručí odstranění závad.
„Problematický stav slovenských železnic má dopad i na České dráhy. Během loňského roku například dorazilo včas z Košic do Čech v průměru jen jedno z deseti Pendolin ČD. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli označit 16 problematických úseků na dvou trasách, a vyzývali jsme slovenského správce železnic k nápravě,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
AROS poukázal na „katastrofální stav železniční infrastruktury v zemi“. Důsledkem podle asociace je, že tranzitní nákladní vlaky objíždějí Slovensko a rozvoz zboží z Vídně zákazníkům na západním Slovensku zajišťují kamiony místo vlaků prostřednictvím terminálu v Dunajské Stredě, která leží zhruba 45 kilometrů od Bratislavy.
Státní ŽSR poukázaly na nedostatek peněz a na vytváření dluhu v souvislosti s odkládanou údržbou. „Okolní správy infrastruktury, například v Česku či Rakousku, disponují množstvím financí i na investice z vlastních zdrojů. Doufáme, že při tvorbě rozpočtu na další roky budou zohledněny naše požadavky a že budeme schopni realizovat potřebné úkony na zlepšení stavu infrastruktury,“ uvedly ŽSR. V reakci na dopis ČD připravuje návrh opatření.
Státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť řekl, že s výhradami ke stavu železniční infrastruktury lze souhlasit. Dluh na údržbě tratí vyčíslil na 400 milionů eur (9,5 miliardy Kč) a investiční dluh na několik miliard eur, což podle něj nelze napravit v průběhu několika let. AROS tvrdí, že vykolejení Pendolina ČD na začátku března v Žilině způsobil právě špatný stav kolejí a výhybek.
Další články této rubriky
Národní dopravce převzal další lokomotivu Vectron
2.6.2023 - Česká dráhy převzaly na začátku května do nájmu od společnosti RSL první z letošních 12 lokomotiv Siemens Vectron. Jde o stroj s označením 193.566. Lokomotiva byla nasazena do provozu hned následující den a už 4. května… »
České dráhy upravily tarify pro přepravu jízdních kol
23.5.2023 - České dráhy letos zjednodušily cenové tarify pro přepravu jízdních kol na dvě pásma. Vypravují zároveň i několik speciálních cyklovlaků do turisticky vyhledávaných oblastí v ČR. Jízdní kolo lze přepravit prakticky ve všech… »
Wi-fi nabídne už přes 2 000 vozidel Českých drah
15.5.2023 - Dalších zhruba 300 vozidel během letošního roku nabídne cestujícím možnost využívat ve vlacích Českých drah bezdrátové připojení k internetu. Tím se celkový počet vozů s wi-fi rozšíří už na více než 2 000. U všech… »