Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy objednaly první bateriové vlaky
České dráhy objednaly první bateriové vlaky
8.7.2024
České dráhy a tuzemská společnost Škoda Group uzavřely kontrakt na dodání nových duálních elektricko-bateriových jednotek určených pro českou železnici. Patnáct nových vlaků z této objednávky se objeví na tratích Moravskoslezského kraje. Výrobce byl vybrán v otevřeném tendru.
Podle předsedy představenstva a generálního ředitele ČD Michala Krapince se dopravce díky kooperaci s regiony stal lídrem v inovacích regionální železniční dopravy. „Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky, které jsou poháněné elektřinou buď z trakčního vedení, anebo z trakční baterie. Nasazení duálních vlaků snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a cestujícím nabídne více přímých spojení, kombinujících jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace,“ řekl Krapinec.
Nové duální jednotky nabídnou komfort, který je u moderních vlaků běžný. „Půjde o bezbariérová, nízkopodlažní vozidla s klimatizovanými oddíly pro 150 sedících cestujících. Ti budou moci využít také oddíl 1. třídy, prostor pro přepravu osob na vozíku, místa pro kočárky a jízdní kola. Vybaveny budou moderním audiovizuálním informačním systémem, elektrickými zásuvkami a USB pro napájení cestovní elektroniky a samozřejmostí je palubní wi-fi síť. Také počítáme s chystanou konverzí, proto jednotky vybavíme pro provoz jak pod soustavou 3 kV DC, tak 25 kV 50 Hz AC. Samozřejmostí je moderní zabezpečovač a radiokomunikace ETCS a GSM-R,“ popsal výbavu člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
„Uzavření kontraktu je znamením, že ČD zůstávají spolehlivým obchodním partnerem Moravskoslezského kraje. Věřím, že se Českým drahám podaří nabídnout profesionální spolupráci i do budoucna. Nasazení jednotek BEMU můžeme považovat za další velký krok směrem ke kvalitnějšímu a modernějšímu cestování u nás,” řekl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.
První koncem roku 2026
Výrobce má zhruba polovinu nových jednotek dodat nejpozději do 29 měsíců od podpisu kontraktu a další pak v následujících měsících. Nejméně sedm vlaků dopravce obdrží v listopadu 2026. To je umožní nasadit v rámci platné smlouvy s Moravskoslezským krajem v přechodném roce, se kterým smlouva počítá, pokud by se prodloužilo výběrového řízení. Jeho délku nemůže dopravce zásadně ovlivnit, protože se musí řídit zákonnými lhůtami.
Hodnota kontraktu za dodání všech 15 dvouvozových jednotek, za sady vybraných komponentů výměnného systému, například kompletní podvozky na jednotku, školení personálu a zajištění servisu na dobu až 15 let je 3,5 miliardy Kč. Z toho připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému.
Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení je možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »