Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy obhájily rating na stupni Baa2

České dráhy obhájily rating na stupni Baa2

10.7.2023

Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s sleduje České dráhy průběžně celý rok a obvykle na jaře vydává pravidelné hodnocení. Agentura nyní potvrdila rating na úrovni Baa2 se stabilním výhledem, přičemž některé klíčové ukazatele, od kterých se úvěrové hodnocení odvíjí, se dokonce meziročně zlepšily.

České dráhy obhájily rating na stupni Baa2

České dráhy i nadále zůstávají v investičním pásmu, auditoři agentury Moody‘s jim potvrdili rating na stupni Baa2. „Moody’s má k dispozici veškeré informace o našem hospodaření, rizicích i rozvojových plánech firmy. Její hodnocení je objektivní a nezávislé. Doufám, že tím končí nesmyslné srovnávání Českých drah s Českou poštou a strašení, že nás čeká podobný osud. Potvrzení úrovně ratingu vnímáme tak, že je náš byznys model zdravý a udržitelný,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. 
Agentura Moody’s ve svém hodnocení zohledňuje také investiční plán Českých drah a financování investic z externích zdrojů. Ze srovnání s jinými evropskými dopravci jako DB, SNCF, SNCB nebo Comboios de Portugal je zjevné, že jejich poměr dluhu k EBITDA je mnohdy i významně vyšší než v případě Českých drah. Na úrovni základního úvěrového hodnocení jsou tak na tom často hůře a k lepšímu celkovému ratingu jim pomáhá jen nižší míra liberalizace v jejich zemích a vyšší úroveň podpory státu.
„České dráhy oproti tomu fungují na mnohem více liberalizovaném trhu s menší mírou státní podpory. Půjčené prostředky jsou určené výhradně na obnovu a modernizaci vozidlového parku. Finanční náklady spojené s nákupem vlaků jsou pak zohledněny závazkovými smlouvami s objednateli veřejné dopravy. Zkvalitnit služby pro cestující nejde vzhledem k historickému investičnímu dluhu jinak než investicemi. A i když jsou s ohledem na rozsah námi zajišťované dopravy velké, můžeme si je dovolit a důsledně je plánujeme,“ zdůraznil Michal Krapinec.  

Vyjedou další nové vlaky
V průběhu tří let nasadí České dráhy na pravidelné spoje 229 nových vlaků a lokomotiv. Desítky jednotek RegioFox a RegioPanter již letos postupně míří do krajů a příští rok se na dálkových linkách objeví nové vozy ComfortJet, které patří k tomu nejlepšímu, co evropské železnice v současné době zákazníkům nabízejí.
Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) činil v loňském roce 396 milionů korun. Hospodaření Skupiny ČD se tak meziročně zlepšilo o dvě miliardy korun. Pozitivní vliv na tuto skutečnost měl především návrat cestujících do vlaků. Kromě vnitrostátních dálkových a regionálních linek se dočkala oživení i mezinárodní doprava.
České dráhy loni přepravily celkem 157 milionů zákazníků, což je o 36 milionů více než v roce předchozím. Přepravní výkon v loňském roce dosáhl 7,7 miliard osobokilometrů a průměrná cestovní vzdálenost stoupla na 49 kilometrů. To je dokonce více než v posledním předcovidovém roce 2019.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Bateriové vlaky najíždějí první kilometryBateriové vlaky najíždějí první kilometry

14.2.2025 - Sever Moravy se stal prvním regionem u nás, kde začaly jezdit jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivně je hodnotí jak cestující, tak objednatel, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli… »

Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva milionyPřesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony

10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizacíRok 2024 ve znamení rekordních modernizací

7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika