Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy investují miliony do boje s graffiti
České dráhy investují miliony do boje s graffiti
28.7.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Vandalismem jedinců, kteří spreji, fixy či noži ničí vlakové soupravy, trpí cestující na železnici stále ve větší míře. Poničené interiéry i exteriéry převážně příměstských jednotek však nejsou problémem pouze estetickým, ale též ekologickým a provozním. ČD proto společně s Prahou a Středočeským krajem představily soubor opatření, kterými chtějí zákazníkům opět zajistit důstojné podmínky na cestách.
Zkraje je třeba vysvětlit, jak současný stav nastal. Vzedmutí vandalských útoků totiž staví dopravce, tedy České dráhy, a objednatele, v tomto případě Prahu a Středočeský kraj, před velmi nelehká rozhodnutí: odstraňovat graffiti a další vandalské projevy co nejrychleji, ale za cenu enormních nákladů a snižování kapacity vlaků, nebo primárně udržovat v provozu co nejvíce jednotek, které budou postupně v čím dál horším stavu?
Situace ovšem zejména po pandemii covidu a dalším vzedmutí sprejerského vandalismu dospěla tak daleko, že je třeba ji řešit ihned a jinak, prostá pravidelná údržba už přestala stačit. Průměrná doba čištění a zprovoznění poničených vlaků totiž přesáhla kapacity a možnosti dílen, kvůli čemuž poškozené jednotky přibývají rychleji, než kolik jich při provozních možnostech stihnou dílny zprovoznit.
Pro představu – České dráhy za rok 2023 zatím vyčistily interiéry 68 a exteriéry 64 jednotek. Což početně téměř odpovídá všem CityElefantům, které v Praze a Středočeském kraji jezdí. „Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba 10 milionů korun,“ upozorňuje Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu. Přesto to nestačí, aktuálně je i přes dílčí zlepšení situace více než polovina CityElefantů v regionu poničená graffiti. Čištění jedné soupravy přitom znamená celodenní odstavení a nasazení pracovníků depa a jednotka pak logicky chybí v provozu.
Za čisté vlaky
České dráhy proto ve spolupráci s hlavním městem a Středočeským krajem připravily soubor opatření, která by během léta měla situaci ve své komplexnosti zásadně zlepšit. Část z nich bude technologická, tedy aplikace antigraffiti nátěrů a fólií, díky kterým jdou znečištěná místa umýt výrazně rychleji a snáze, dále výrazné rozšíření kamerových systémů a zabezpečení areálů dep a nádraží, kde se vlaky odstavují.
Současně se prohlubuje spolupráce s Policií ČR i bezpečnostními agenturami, které nově začínají používat hlídky se speciálně vycvičenými psy. „Inspiraci k jejich zapojení jsme našli v zahraničí, kde se hlídky se psy velmi osvědčily. A naše prvotní zkušenosti naznačují, že budou mít úspěch i u nás, ostatně první vandaly jsme díky nim již chytili přímo při činu,“ říká Jiří Ješeta.
Velkým tématem je boj s vandalismem ve vlacích samozřejmě i pro objednatele dopravy. „Nehodláme se smířit s žádným druhem vandalismu,“ vzkazuje radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký. „Chceme, aby byla veřejná doprava čistou a slušnou záležitostí. Dali jsme dohromady několik opatření a postupů, jejichž cílem je dopadení pachatelů, jejich odsouzení i náhrada škody. Nejedná se o žádné umění, ale o prachsprostý vandalismus. Jde o ničení cizího majetku, který slouží veřejnosti.“
Ekologické hledisko
A podobně mluví za hlavní město i náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. „Pro metropoli je prioritou, aby bylo zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů. Věřím, že díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, se to zlepší,“ slibuje si zmírnění dopadů vandalismu na odstavování poničených souprav.
Zmiňuje zároveň další neméně důležitý problém spojený s graffiti. „Odlakovač, který se v tomto případě musí použít na odstranění nápisů z vlakových souprav, je navíc chemická látka, která není lehce odbouratelná v přírodě,“ doplňuje Zdeněk Hřib. Na čištění jednoho CityElefantu je totiž potřeba až 40 kilogramů chemických látek na bázi benzylalkoholu a také 2 000 litrů vody.
Celá kampaň, která má za cíl vrátit cestujícím čisté vlaky, však samozřejmě něco stojí. A není to málo, konkrétně až 230 milionů korun. Peníze vydané na odstraňování vandalismu a jeho prevenci by přitom mohly být užitečné jinde – například pro provoz dalších vlaků nebo pořízení moderních jednotek. Za stejné peníze lze například pořídit dvě zcela nové jednotky RegioFox. Mimochodem – první z nich dorazila v první polovině června na testy do Prahy. A hned se stala terčem sprejerů…
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »