Železničář / Hlavní zprávy / ČD začaly školit strojvedoucí pro provoz pod dohledem ETCS
ČD začaly školit strojvedoucí pro provoz pod dohledem ETCS
21.4.2022
Školení a výcvik strojvedoucích, kteří v příštích letech budou jezdit s hnacími vozidly na tratích vybavených moderním vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS, zahájily v těchto dnech České dráhy. Do konce roku průpravou projdou desítky až stovky prvních strojvedoucích. ČD během roku zahájí zkušební provoz pod dohledem ETCS na několika železničních tratích.
Podle členky představenstva a náměstkyně generálního ředitele pro lidské zdroje Blanky Havelkové je k úspěšné implementaci moderního vlakového zabezpečovacího systému ETCS do provozu na české železnici velmi důležité připravit také zaměstnance, kteří ho budou využívat. „Jízda pod dohledem ETCS má totiž jinou filozofii, než jaká je u dosavadních systémů. Proto jsme připravili pro naše strojvedoucí rozsáhlý vzdělávací program. Ten zahrnuje několik fází od prezenčního školení přes online výuku až po provozní zácvik na vozidlech. Naši strojvedoucí zakončí školení zkouškou způsobilosti k obsluze ETCS,“ řekla Blanka Havelková.
V úvodní fázi projdou školením strojvedoucí-instruktoři, na které naváže školení dalších strojvedoucích. V rámci přípravy se strojvedoucí seznámí s novými předpisy, podle kterých se organizuje provoz na tratích vybavených traťovou částí ETCS, naučí se ovládat a používat samotné zařízení ETCS na lokomotivě (ovládání příslušného rozhraní – obrazovky a ovládací prvky), získá dovednosti při jízdě pod dohledem ETCS i při plynulém přechodu mezi oblastí vybavenou traťovou částí ETCS a oblastí vybavenou národním vlakovým zabezpečovacím zařízením.
Důležitá příprava
Filozofie jízdy pod dohledem ETCS je odlišná od dosavadních zabezpečovacích systémů. Proto je velmi důležitá příprava a získání zkušeností s provozem pod dohledem nového zabezpečovacího systému. Ten v určitých módech kontroluje jízdu strojvedoucího a předává strojvedoucímu informace o maximální povolené rychlosti, o bodu, kde dochází k této změně, a o brzdné vzdálenosti. Strojvedoucí musí přizpůsobit způsob jízdy a rychlost vlaku tak, aby splnil parametry nastavené počítačem zabezpečovacího zařízení, například aby nepřekročil brzdnou křivku. Ta udává, jakým způsobem musí snižovat rychlost, aby bezpečně zastavil nebo zpomalil k stanovenému bodu – návěstidlo, omezení rychlosti. Pokud strojvedoucí požadované parametry nesplní, pak ETCS automaticky zasáhne nouzovým brzděním.
České dráhy se letos připravují na zahájení zkušebního provozu pod dohledem ETCS v osobní dopravě. V průběhu roku bude postupně zahájen provoz pod dohledem ETCS u desítek hnacích vozidel na několika tratích Správy železnic. Mezi první lokomotivy a úseky budou patřit stroje řady 362 na trati Přerov – Břeclav a elektrické jednotky 650.2 na trati Plzeň – Cheb.
Další články této rubriky
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi
6.12.2024 - České dráhy už převzaly od polského výrobce PESA Bydgoszcz rovných 50 kusů moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se přezdívá Liška. Jubilejním, 50. vlakem se počátkem listopadu stalo vozidlo s číslem 847.043,… »
Na odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníků
28.11.2024 - Česká Třebová se třetí říjnový víkend stala centrem pozornosti všech fanoušků dráhy. Významný železniční uzel totiž hostil letošní Národní den železnice. Původně se oslavy měly uskutečnit už tradičně v září, kvůli… »
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »