Železničář / Hlavní zprávy / ČD začaly školit strojvedoucí pro provoz pod dohledem ETCS
ČD začaly školit strojvedoucí pro provoz pod dohledem ETCS
21.4.2022
Školení a výcvik strojvedoucích, kteří v příštích letech budou jezdit s hnacími vozidly na tratích vybavených moderním vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS, zahájily v těchto dnech České dráhy. Do konce roku průpravou projdou desítky až stovky prvních strojvedoucích. ČD během roku zahájí zkušební provoz pod dohledem ETCS na několika železničních tratích.
Podle členky představenstva a náměstkyně generálního ředitele pro lidské zdroje Blanky Havelkové je k úspěšné implementaci moderního vlakového zabezpečovacího systému ETCS do provozu na české železnici velmi důležité připravit také zaměstnance, kteří ho budou využívat. „Jízda pod dohledem ETCS má totiž jinou filozofii, než jaká je u dosavadních systémů. Proto jsme připravili pro naše strojvedoucí rozsáhlý vzdělávací program. Ten zahrnuje několik fází od prezenčního školení přes online výuku až po provozní zácvik na vozidlech. Naši strojvedoucí zakončí školení zkouškou způsobilosti k obsluze ETCS,“ řekla Blanka Havelková.
V úvodní fázi projdou školením strojvedoucí-instruktoři, na které naváže školení dalších strojvedoucích. V rámci přípravy se strojvedoucí seznámí s novými předpisy, podle kterých se organizuje provoz na tratích vybavených traťovou částí ETCS, naučí se ovládat a používat samotné zařízení ETCS na lokomotivě (ovládání příslušného rozhraní – obrazovky a ovládací prvky), získá dovednosti při jízdě pod dohledem ETCS i při plynulém přechodu mezi oblastí vybavenou traťovou částí ETCS a oblastí vybavenou národním vlakovým zabezpečovacím zařízením.
Důležitá příprava
Filozofie jízdy pod dohledem ETCS je odlišná od dosavadních zabezpečovacích systémů. Proto je velmi důležitá příprava a získání zkušeností s provozem pod dohledem nového zabezpečovacího systému. Ten v určitých módech kontroluje jízdu strojvedoucího a předává strojvedoucímu informace o maximální povolené rychlosti, o bodu, kde dochází k této změně, a o brzdné vzdálenosti. Strojvedoucí musí přizpůsobit způsob jízdy a rychlost vlaku tak, aby splnil parametry nastavené počítačem zabezpečovacího zařízení, například aby nepřekročil brzdnou křivku. Ta udává, jakým způsobem musí snižovat rychlost, aby bezpečně zastavil nebo zpomalil k stanovenému bodu – návěstidlo, omezení rychlosti. Pokud strojvedoucí požadované parametry nesplní, pak ETCS automaticky zasáhne nouzovým brzděním.
České dráhy se letos připravují na zahájení zkušebního provozu pod dohledem ETCS v osobní dopravě. V průběhu roku bude postupně zahájen provoz pod dohledem ETCS u desítek hnacích vozidel na několika tratích Správy železnic. Mezi první lokomotivy a úseky budou patřit stroje řady 362 na trati Přerov – Břeclav a elektrické jednotky 650.2 na trati Plzeň – Cheb.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »