Železničář / Hlavní zprávy / ČD vydaly další Vědeckotechnický sborník
ČD vydaly další Vědeckotechnický sborník
30.11.2018 – autor: JANA ŠVAJNEROVÁ
Na webových stránkách Vědeckotechnického sborníku ČD (https://vts.cd.cz/) bylo začátkem měsíce zveřejněno nové, 46. číslo. Vědeckotechnický sborník Českých drah je zařazen na seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice, schválený Radou pro výzkum, vývoj a inovace Úřadu vlády ČR. Publikují v něm vědci a odborníci nejen z řad zaměstnanců Českých drah, SŽDC, ale i vysokých škol, veřejných a soukromých výzkumných ústavů. V obsahu aktuálního čísla naleznete 8 příspěvků, jejichž anotace zde přinášíme
prof. Ing. Tatiana Molková, Ph.D.
Evropský železniční výzkum Shif2Rail a zapojení českých subjektů
Článek se zabývá aktuálním stavem výzkumu a inovací v rámci společného podniku Shift2Rail jednak z hlediska celoevropského i v kontextu zapojení českých aktérů do řešení projektů. Dále je diskutována budoucnost pokračování této technologické iniciativy a stěžejní oblasti inovačních a výzkumných aktivit vedoucí k posílení ostavení železniční dopravy v evropském dopravním systému.
Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. – prof. Dr. Ing. Otto Pastor, CSc.
Metodika hodnocení způsobilosti v řízení procesů a dopravních systémů v rámci normality rozdělení dominantního znaku jakosti
Článek se zabývá výkonností a způsobilostí, což je vlastností výrobních a nevýrobních procesů a systémů, dopravních systémů, výrobních automatizovaných a středně automatizovaných zařízení a měřicích systémů trvale dosahovat výstupy vysoké kvality a kvalitativních normativních standardů. Kvalitativní kritéria jsou specifikována zákazníkem, případně dalšími normativními způsoby. Jsou požadována zákazníky, ale jsou též i v zájmech výrobců realizovat kvalitní konkurenceschopnou produkci. Komplexní hodnocení výkonnosti je základem konkurenceschopnosti firmy v globalizovaném tržním prostředí. Kvantitativní vyjádření výkonnosti a způsobilosti je realizováno pomocí ukazatelů výkonnosti a způsobilosti, které by měly splňovat taková kritéria jako jednoduchost, univerzálnost, srozumitelnost, názornost a širokou vypovídací schopnost.
Ing. Roman Daněk, Ph.D. – Lukáš Zástěra
Operativní řízení u ČD, a.s. a jeho IT podpora
Tento článek obsahuje vymezení a specifikaci operativního řízení železničního osobního dopravce ČD, a.s. V úvodní kapitole definuje základní obecné bloky činnosti operativního řízení železničního osobního dopravce. V následující části pak popisuje situaci dispečerského řízení společnosti ČD, a.s. Současně také specifikuje potřebný informační systém sloužící pro podporu operativního řízení železničního osobního dopravce. V závěrečné části článek identifikuje další očekávané směry a trendy v operativním řízení.
Ing. Michal Hanák – Ing. Petr Kroča – Ing. Jiří Čáp
Podpora přeprav mimořádných zásilek
Tento článek se zabývá počítačovou podporou v oblasti přepravy mimořádných zásilek (MZ) po železnici. Podporou je myšlen soubor aplikací a modulů rodiny MIMOZA, které pomáhají pracovníkům oddělení mimořádných zásilek (jak u infrastruktury, tak u dopravce) v přehledném projednávání, prověřování, řízení a sledování MZ na železnici.
Ing. Martin Švehlík – Ing. Marek Pinkava – Ing. Petr Provazník
Postup přípravy VRT v ČR
Článek se věnuje aktuálnímu stavu přípravy výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Zmíněny jsou jak technické aspekty přípravy VRT, tak aspekty legislativní, územní a celospolečenské. Pozornost je věnována přínosům VRT pro regiony a provázanosti VRT s existující konvenční železniční sítí. Popsán je i evropský kontext otázky realizace VRT v ČR a mezinárodní spolupráce v přípravě VRT. Proces přípravy VRT je vysvětlen jako komplexní a náročná mezirezortní úloha. Popsáno je i to, že pojem vysokorychlostní železnice zahrnuje nejen infrastrukturu, ale i vozidlový park včetně potřebného zázemí a také systémy řízení provozu a zajištění provozuschopnosti tratí.
Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. – Ing. Pavel Zdvořák
Problémy hodnocení výkonnosti a způsobilosti řízení procesů v rámci nesplnění normality rozdělení dominantního znaku jakosti
Článek se zabývá výkonností a způsobilostí, což je vlastností výrobních a nevýrobních procesů a systémů, výrobních automatizovaných a středně automatizovaných zařízení a měřicích systémů trvale dosahovat výstupy vysoké kvality a kvalitativních normativních standardů. Řeší problémy v případě, že výstupy z procesů nemají normální rozdělení pravděpodobnosti, či počet pozorování je malý. Článek se dále zabývá hodnocením výkonnosti a způsobilosti v případě neměřitelných znaků jakosti navazující na statistickou regulaci srovnáním. Cílem je specifikovat pohledy na využití indexů výkonnosti a způsobilosti nejsou – li plně splněny podmínky výchozí podmínky normality dat, odlehlosti pozorování, statisticky stabilních procesů. Součástí je též pohled stanovení odhadu neshodných produktů.
Ing. Jiří Pohl – Ing. Tomáš Michálek, Ph.D.
Provoz nákladních vlaků délky 740 m, díl I.
Účinným nástrojem ke zvýšení výkonnosti a efektivnosti nákladní železniční dopravy je zvyšování délky, a tedy i hmotnosti nákladních vlaků. Na železničních tratích, náležících k hlavní evropské síti, je nařízeno zajistit provoz vlaků délky alespoň 740 m. To nařízení se týká všech tří strukturálních subsystémů tvořících traťovou část železničního systému (trať, elektrické napájení, řízení a zabezpečení) i subsystému vozidla. Proto je na místě identifikovat všechny atributy, které s vozbou dlouhých a těžkých nákladních vlaků souvisejí a koordinovaně je řešit tak, aby byl železniční systém při řešení této úlohy funkční a vnitřně vyvážený. První díl tohoto pojednání je zaměřen především na aspekty, které přímo souvisí s vyvíjením tažných a tlačných sil potřebných k vozbě dlouhých a těžkých vlaků, tedy zejména na jízdu nákladních vlaků do stoupání.
Ing. Mgr. Robert Číhal, CSc.
Výhybky a výhybkové konstrukce jako objekt modelování v rámci projektů typu BIM
Od doby vydání základních koncepčních materiálů k problematice BIM realizovaných v září 2017, došlo v oblasti propracování podrobnějších metodických dokumentů této metody k výraznému pokroku. Motivující je zejména časový horizont r. 2022, od kterého by mělo být využití metody BIM závazné pro přijímání nabídek realizace nadlimitních zakázek stavebních prací v rámci veřejných soutěží vyhlašovaných ze strany orgánů veřejné správy v rolích investorů. Dopravní a speciálně železniční stavitelství vykazují oproti předchozím typům staveb řadu specifik, které objektivně vyvolávají opožďování uplatnění metody BIM v tomto oboru. Příspěvek se pokouší tuto problematiku podrobněji, metodou „zdola nahoru“, zanalyzovat a vytýčit alespoň předběžné okruhy dalšího metodického i praktického úsilí, vedoucího k vytvoření podmínek přiměřených k nárokům na uplatnění technologií BIM při projektování a realizaci rozsáhlých dopravních staveb.
Další články této rubriky
RegioPantery přebírají další výkony v PID
16.9.2024 - ČD v průběhu srpna převzaly čtyři z celkem 22 objednaných jednotek RegioPanter pro provoz v systému Pražské integrované dopravy (PID) na tratích v Praze a Středočeském kraji. Všechny budou v provozu nejpozději od začátku platnosti… »
ČD nasadily první královéhradecké RegioFoxy
12.9.2024 - Královéhradecký kraj je již pátým regionem, kde se cestující na lokálních tratích mohou svézt novými moderními motorovými jednotkami RegioFox. České dráhy kraji na konci srpna dodaly čtyři vozidla, přezdívaná rovněž jako… »
Přesnost modrých vlaků se aktuálně blíží k 90 %
9.9.2024 - Přesnost vlaků Českých drah byla v první polovině letošního roku o půl procenta lepší, než tomu bylo v roce 2023. V průměru 89,3 % příjezdů do stanic a zastávek se uskutečnilo včas. Tento údaj nevystihuje pouze příjezdy vlaků… »