Železničář / Hlavní zprávy / ČD vydaly další Vědeckotechnický sborník
ČD vydaly další Vědeckotechnický sborník
30.11.2018 – autor: JANA ŠVAJNEROVÁ
Na webových stránkách Vědeckotechnického sborníku ČD (https://vts.cd.cz/) bylo začátkem měsíce zveřejněno nové, 46. číslo. Vědeckotechnický sborník Českých drah je zařazen na seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice, schválený Radou pro výzkum, vývoj a inovace Úřadu vlády ČR. Publikují v něm vědci a odborníci nejen z řad zaměstnanců Českých drah, SŽDC, ale i vysokých škol, veřejných a soukromých výzkumných ústavů. V obsahu aktuálního čísla naleznete 8 příspěvků, jejichž anotace zde přinášíme
prof. Ing. Tatiana Molková, Ph.D.
Evropský železniční výzkum Shif2Rail a zapojení českých subjektů
Článek se zabývá aktuálním stavem výzkumu a inovací v rámci společného podniku Shift2Rail jednak z hlediska celoevropského i v kontextu zapojení českých aktérů do řešení projektů. Dále je diskutována budoucnost pokračování této technologické iniciativy a stěžejní oblasti inovačních a výzkumných aktivit vedoucí k posílení ostavení železniční dopravy v evropském dopravním systému.
Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. – prof. Dr. Ing. Otto Pastor, CSc.
Metodika hodnocení způsobilosti v řízení procesů a dopravních systémů v rámci normality rozdělení dominantního znaku jakosti
Článek se zabývá výkonností a způsobilostí, což je vlastností výrobních a nevýrobních procesů a systémů, dopravních systémů, výrobních automatizovaných a středně automatizovaných zařízení a měřicích systémů trvale dosahovat výstupy vysoké kvality a kvalitativních normativních standardů. Kvalitativní kritéria jsou specifikována zákazníkem, případně dalšími normativními způsoby. Jsou požadována zákazníky, ale jsou též i v zájmech výrobců realizovat kvalitní konkurenceschopnou produkci. Komplexní hodnocení výkonnosti je základem konkurenceschopnosti firmy v globalizovaném tržním prostředí. Kvantitativní vyjádření výkonnosti a způsobilosti je realizováno pomocí ukazatelů výkonnosti a způsobilosti, které by měly splňovat taková kritéria jako jednoduchost, univerzálnost, srozumitelnost, názornost a širokou vypovídací schopnost.
Ing. Roman Daněk, Ph.D. – Lukáš Zástěra
Operativní řízení u ČD, a.s. a jeho IT podpora
Tento článek obsahuje vymezení a specifikaci operativního řízení železničního osobního dopravce ČD, a.s. V úvodní kapitole definuje základní obecné bloky činnosti operativního řízení železničního osobního dopravce. V následující části pak popisuje situaci dispečerského řízení společnosti ČD, a.s. Současně také specifikuje potřebný informační systém sloužící pro podporu operativního řízení železničního osobního dopravce. V závěrečné části článek identifikuje další očekávané směry a trendy v operativním řízení.
Ing. Michal Hanák – Ing. Petr Kroča – Ing. Jiří Čáp
Podpora přeprav mimořádných zásilek
Tento článek se zabývá počítačovou podporou v oblasti přepravy mimořádných zásilek (MZ) po železnici. Podporou je myšlen soubor aplikací a modulů rodiny MIMOZA, které pomáhají pracovníkům oddělení mimořádných zásilek (jak u infrastruktury, tak u dopravce) v přehledném projednávání, prověřování, řízení a sledování MZ na železnici.
Ing. Martin Švehlík – Ing. Marek Pinkava – Ing. Petr Provazník
Postup přípravy VRT v ČR
Článek se věnuje aktuálnímu stavu přípravy výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Zmíněny jsou jak technické aspekty přípravy VRT, tak aspekty legislativní, územní a celospolečenské. Pozornost je věnována přínosům VRT pro regiony a provázanosti VRT s existující konvenční železniční sítí. Popsán je i evropský kontext otázky realizace VRT v ČR a mezinárodní spolupráce v přípravě VRT. Proces přípravy VRT je vysvětlen jako komplexní a náročná mezirezortní úloha. Popsáno je i to, že pojem vysokorychlostní železnice zahrnuje nejen infrastrukturu, ale i vozidlový park včetně potřebného zázemí a také systémy řízení provozu a zajištění provozuschopnosti tratí.
Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. – Ing. Pavel Zdvořák
Problémy hodnocení výkonnosti a způsobilosti řízení procesů v rámci nesplnění normality rozdělení dominantního znaku jakosti
Článek se zabývá výkonností a způsobilostí, což je vlastností výrobních a nevýrobních procesů a systémů, výrobních automatizovaných a středně automatizovaných zařízení a měřicích systémů trvale dosahovat výstupy vysoké kvality a kvalitativních normativních standardů. Řeší problémy v případě, že výstupy z procesů nemají normální rozdělení pravděpodobnosti, či počet pozorování je malý. Článek se dále zabývá hodnocením výkonnosti a způsobilosti v případě neměřitelných znaků jakosti navazující na statistickou regulaci srovnáním. Cílem je specifikovat pohledy na využití indexů výkonnosti a způsobilosti nejsou – li plně splněny podmínky výchozí podmínky normality dat, odlehlosti pozorování, statisticky stabilních procesů. Součástí je též pohled stanovení odhadu neshodných produktů.
Ing. Jiří Pohl – Ing. Tomáš Michálek, Ph.D.
Provoz nákladních vlaků délky 740 m, díl I.
Účinným nástrojem ke zvýšení výkonnosti a efektivnosti nákladní železniční dopravy je zvyšování délky, a tedy i hmotnosti nákladních vlaků. Na železničních tratích, náležících k hlavní evropské síti, je nařízeno zajistit provoz vlaků délky alespoň 740 m. To nařízení se týká všech tří strukturálních subsystémů tvořících traťovou část železničního systému (trať, elektrické napájení, řízení a zabezpečení) i subsystému vozidla. Proto je na místě identifikovat všechny atributy, které s vozbou dlouhých a těžkých nákladních vlaků souvisejí a koordinovaně je řešit tak, aby byl železniční systém při řešení této úlohy funkční a vnitřně vyvážený. První díl tohoto pojednání je zaměřen především na aspekty, které přímo souvisí s vyvíjením tažných a tlačných sil potřebných k vozbě dlouhých a těžkých vlaků, tedy zejména na jízdu nákladních vlaků do stoupání.
Ing. Mgr. Robert Číhal, CSc.
Výhybky a výhybkové konstrukce jako objekt modelování v rámci projektů typu BIM
Od doby vydání základních koncepčních materiálů k problematice BIM realizovaných v září 2017, došlo v oblasti propracování podrobnějších metodických dokumentů této metody k výraznému pokroku. Motivující je zejména časový horizont r. 2022, od kterého by mělo být využití metody BIM závazné pro přijímání nabídek realizace nadlimitních zakázek stavebních prací v rámci veřejných soutěží vyhlašovaných ze strany orgánů veřejné správy v rolích investorů. Dopravní a speciálně železniční stavitelství vykazují oproti předchozím typům staveb řadu specifik, které objektivně vyvolávají opožďování uplatnění metody BIM v tomto oboru. Příspěvek se pokouší tuto problematiku podrobněji, metodou „zdola nahoru“, zanalyzovat a vytýčit alespoň předběžné okruhy dalšího metodického i praktického úsilí, vedoucího k vytvoření podmínek přiměřených k nárokům na uplatnění technologií BIM při projektování a realizaci rozsáhlých dopravních staveb.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »