Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

1.10.2024

České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847 RegioFox od společnosti Pesa ve Zkušebním centru VUZ Velim. Cílem výzkumného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a její nasazení v běžném provozu.

České dráhy testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

Hlavním partnerem projektu je skupina ORLEN. Na projektu se podílí VUZ, Fakulta strojní ČVUT a společnost Pesa. V rámci plnění strategie snižování emisí uhlíku a využívání obnovitelných zdrojů spustí od nového roku ČD a ORLEN Unipetrol projekt zaměřený na společné testování paliva s udržitelnou biosložkou v osobních motorových jednotkách. Palivo s podílem hydrogenačně upraveného rostlinného oleje, tedy HVO, dodá ORLEN Unipetrol.
„Tato aktivita zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných zdrojů a je v souladu se směrnicí Evropské unie RED III, kterou se zvýšil cíl úspory skleníkových plynů z 6 % až na 14,5 % v roce 2030 oproti roku 2019,“ řekl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Projekt je rozložen do období 2024 až 2025 a skládá se ze tří fází. Během první byly skupinou ORLEN Unipetrol identifikovány a testovány vhodné palivové směsi. Ve druhé etapě se směsi od 19. srpna do 23. srpna testovaly v jednotkách řady 847 RegioFox na zkušebním okruhu VUZ. 
Během jízdy v různých režimech, jako je rozjezd, brzdění nebo maximální rychlost, sledovali experti klíčové parametry – složení spalin motoru vozidla, výkon a spotřebu při použití všech paliv včetně stoprocentního HVO. Po vyhodnocení úspory emisí přijde třetí fáze testování, kdy se RegioFoxy s alternativním palivem nasadí do provozu na vybrané trati ve Středočeském kraji.
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

Linky R17, R11 a Ex7 posílí moderní vagonyLinky R17, R11 a Ex7 posílí moderní vagony

25.10.2024 - České dráhy nasadí další komfortnější vagony na vlaky linek R17, R11 a také na Ex7. Na rychlících z Prahy do Českých Budějovic je už nyní nasazen vůz vybavený například dětským kinem a vozy s více místy pro uložení… »

Ničivé povodně tvrdě zasáhly i tuzemskou železniciNičivé povodně tvrdě zasáhly i tuzemskou železnici

20.10.2024 - Po mnoha letech se do Česka vrátily ničivé povodně. V září zaměstnanci Českých drah, Správy železnic i cestující čelili několik dní trvající přírodní pohromě. České dráhy přerušily provoz asi 20 % spojů, zejména v… »

Obnova regionální flotily na Vysočině skončilaObnova regionální flotily na Vysočině skončila

16.10.2024 - Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika