Železničář / Hlavní zprávy / ČD Restaurant přináší čerstvé pokrmy za rozumné ceny
ČD Restaurant přináší čerstvé pokrmy za rozumné ceny
6.12.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Gastronomické služby ve vlacích Českých drah prošly v posledních dvou letech výrazným kvalitativním skokem. Ovšem zákazníci jsou stále náročnější a při stravování na palubě vlaku žádají úroveň služeb srovnatelnou s vyhlášenou „kamennou“ restaurací. Odpovědí na jejich přání je ČD Restaurant – nový komplexní gastronomický servis.
Je zvláštní, jak se mění vnímání takové zdánlivé samozřejmosti, jakou je stravování při cestě vlakem. Zatímco prvorepubliková gastronomie na kolejích byla vyloženě luxusem pro nejbohatší, v socialistickém „jídeláku“ se cestující sice nasytil za přijatelnou cenu, ovšem kvalita pokrmů, prostředí i chování personálu odpovídaly celkové úrovni tehdejších služeb za reálného socialismu. O porevolučních stravovacích službách se tvrdilo, že si z obou zmíněných etap vývoje vzaly to nejhorší – špatnou kvalitu za nehorázné ceny. Jak vypadají gastronomické služby Českých drah dnes?
Prozákaznický přístup i v cateringu
Na počátku roku 2010 padlo rozhodnutí vytvořit novou cateringovou strategii. „V první řadě jsme museli zjistit průzkumem úroveň služeb poskytovaných v té době celkem třemi společnostmi. Průzkum pro České dráhy provedly dvě nezávislé společnosti na základě metody mystery shopping. Výsledkem byla očekávaná nejednotnost nabízených služeb, cen, úrovně servisu a dalších ukazatelů, které ve vnímání úrovně nabízeného produktu u zákazníka hrají klíčovou roli,“ popisuje impulz ke změně Radek Korselt, cateringový specialista Českých drah.
Nová strategie musela zohlednit i technické podmínky vozidel. Jiné zázemí má posádka klasického jídelního vozu, jiné zase v bistrovoze nebo v Pendolinu. České dráhy také kladly důraz na celkovou úroveň personálu včetně jazykového vybavení a rychlosti servisu, neboť zákazník, kterému je servírován pokrm pět minut před jeho cílovou destinací, určitě nebude spokojený. Strategie byla představena v roce 2011 a v letošním roce vyústila ve vyhlášení tendru na poskytovatele gastronomických služeb ve vlacích ČD. Do tendru se přihlásila jedna zahraniční a jedna tuzemská firma – ta následně zvítězila. Řeč je o společnosti JLV, která má v železniční gastronomii letité zkušenosti.
Zchlazování místo zmrazování
Od nového jízdního řádu 2013 se cestující budou setkávat se značkou ČD Restaurant, a to jak v jídelních vozech, bistrovozech, ale i v Pendolinu, kde se týká i bonusového občerstvení pro cestující
1. třídy. Strategie stravovacího servisu pochopitelně obsahuje i to nejdůležitější – kvalitu a skladbu pokrmů. „V této otázce jsme rozhodovali velice pečlivě a citlivě. Hledali jsme způsob, jak nabídnout jídlo připravené tradičním způsobem, ale s dobou přípravy srovnatelnou s polotovarem. Odpověď jsme našli ve formě čerstvého zchlazeného pokrmu,“ říká Radek Korselt a upozorňuje, že se nejedná o zmraženou stravu.
„Jídlo je předpřipraveno a zchlazeno na pět stupňů Celsia. V jídelním voze pak probíhá regenerace pokrmu, což znamená finalizaci formou dopečení, dosmažení, ohřátí. Tím, že jídlo nebylo zmraženo, nedochází k jeho znehodnocení nejen po chuťové stránce, ale i s ohledem na vitaminy a další obsahové látky. Klademe důraz na čerstvost,“ pokračuje Radek Korselt.
Teplé pokrmy za cenu jako v kamenné restauraci
Zákazník má na výběr z několika snídaňových a obědových menu, polévek, salátů, snacků i dezertů. Nabídka je sestavována čtvrtletně s ohledem na aktuální roční období. V zimě přijde vhod například zakarpatský boršč či farmářská pečená žebra, v létě zase výběr z lehkých salátů. Na přípravě jídelního lístku s logem ČD Restaurant spolupracovali šéfkuchaři Jiří Král a Jaroslav Sapík, kteří jsou partnery společnosti JLV již třetím rokem.
„Zákazník očekává, že za jídlo srovnatelné s klasickou restauarací zaplatí podobnou cenu. I tady se nám podařilo splnit jeho očekávání, když se cena hlavního jídla pohybuje kolem 120 korun, za salát zaplatí 69 korun a za dezert kolem padesátikoruny,“ komentuje Radek Korselt. Určitá kritika, která se na ceny těchto služeb dříve objevovala, by tedy měla být již minulostí. Je ovšem třeba upozornit, že zmíněné ceny platí pouze pro území České republiky, neboť na kolejích cizích států podléhají poskytované služby odlišnému zdanění a dalším nákladům. Doufejme, že značka ČD Restaurant se stane důkazem toho, jak České dráhy myslí na své zákazníky i v oblasti gastroservisu.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »