Železničář / Hlavní zprávy / ČD představily RegioMouse pro Moravskoslezský kraj
ČD představily RegioMouse pro Moravskoslezský kraj
20.8.2020 – autor: PETR SLONEK S VYUŽITÍM TZ
Vybrané motorové a přívěsné vozy řad 810 a 012 (BDtax 782) se v současnosti přestavují podle zadání Moravskoslezského kraje ve veselském závodě dceřiné společnosti Českých drah DPOV Přerov. První prototypovou soupravu zástupci firmy představili 2. července přímo v závodě ve Veselí nad Moravou představitelům Moravskoslezského kraje i odborné veřejnosti. Na konci července se uskutečnila prezentace těchto vozů ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi.
Motorový vůz, nově označený řadou 811, je nadstandardně vybaven například celovozovou klimatizací, přívěsný vůz má podobně jako motorový k dispozici například wi-fi či vylepšené sedačky. Celkově bude modernizováno čtrnáct motorových a deset přípojných vozů.
O modernizaci starších motorových souprav ČD nazývaných RegioMouse se začalo mluvit v roce 2018, kdy se na severní Moravě rozhodli jít úspornější cestou do doby, než si pořídí zcela nové vlaky. Hlavním požadavkem byly nové pohodlnější sedačky s větší roztečí pro cestující se stylizovanými čalouněnými potahy a také polospouštěcí okna se zámky na čtyřhran. „Neméně důležitou žádostí bylo dosazení jak klimatizační jednotky pro strojvedoucího, tak i celovozové pro cestující v motorovém vozu. Přívěsné vozy po dohodě zůstanou větrané pouze okny,“ vysvětluje projektový manažer veselského DPOV Josef Těthal. Vagony zůstávají zvenku na první pohled stejné, uvnitř je však řada vylepšení. Jedním z nich je nainstalovaný informační systém pomocí vnitřních a vnějších panelů včetně tlačítek pro zastávky na znamení. Pro zákazníky je k dispozici akustické hlášení zastávek a motorové i přívěsné vozy jsou vybavené technologií wi-fi včetně zásuvek na USB. Řada lidí ocení v přívěsných vozech i nové stojany na jízdní kola.
Kompletní demontáž vozů
Po převzetí vozidel se nejprve musely vyvázat podvozky, demontovat veškeré komponenty na spodku vozidla, kde zůstalo jen potrubí pro rozvod vzduchu. Rozebrán byl celý interiér vozidla, tedy jak sedačky, police, stolky, tak i koše nebo stropní díly. Demontovány byly rovněž toalety, které zůstávají v původním provedení. „Z vozidel jsme odstranili veškerou kabeláž včetně rozvaděčů a elektrodílů a až poté byly spodky vozidel dokonale omyty a ošetřeny. Další etapou byly svářečské práce. V první fázi jsme opravili zkorodované části vozidla, a druhá zahrnovala přivaření veškerých nových návarků pro uchycení nových součástí,“ dodává Těthal.
Následoval nástřik spodku vozidla vodou ředitelnou barvou a po umístění kabelů se namontoval nový vznětový motor TEDOM. Po nalakování vozidel do korporátních barev Českých drah s logy Moravskoslezského kraje montéři začali s kompletací interiéru a dosazením klimatizace. Poté elektromechanici zapojili veškeré komponenty, motor, rozvaděč, pulty, informační systém či zásuvky. „Ve srovnání se standardní modernizací motorových vozů řady 810, která běží od roku 2011, se u řady 811 jedná o daleko vyšší zásah do vozidla, neboť musíme kompletně vyměnit kabeláž, vozovou síť na 24 V, pult strojvedoucího, a hlavně je všude větší množství elektroniky,“ vysvětluje šéf veselského Střediska oprav DPOV Zdeněk Studnička.
Montáž obou vozidel skončila na konci června a po závěrečném kontrolním dnu na začátku července byla souprava odvezena na plánované zkoušky do Zkušebního centra VUZ ve Velimi. Hned poté budou oba vozy nově označené řadou 811, respektive 012 v případě přívěsného vozu, předány do zkušebního provozu s cestujícími v Moravskoslezském kraji. Nasazovány budou primárně ze Studénky do Veřovic a ze Suchdola nad Odrou do Budišova nad Budišovkou. O něco později se také objeví na trase z Opavy přes Krnov a Bruntál do Rýmařova.
Další články této rubriky
Skupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionů
6.10.2024 - Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Tržby vzrostly meziročně o více než 1 mld. Kč a provozní zisk EBITDA o… »
ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů
1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »
ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína
27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »