Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD objednaly 50 Vectronů pro rychlost 230 km/h

ČD objednaly 50 Vectronů pro rychlost 230 km/h

6.5.2022 – autor: PETR SLONEK

České dráhy podepsaly v závěru března smlouvu se společností Siemens Mobility ČR smlouvu na nákup padesáti lokomotiv Siemens Vectron MS pro maximální rychlost 230 km/h. Součástí kontraktu je full servis na 15 let. Určeny jsou pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. Dopravce je nasadí na spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Dodávány by měly být postupně od prosince 2025.

ČD objednaly 50 Vectronů pro rychlost 230 km/h

Nové stroje budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, například Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a víc. Díky vysokému trakčnímu výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy disponují, budou dopravovat expresní vlaky rychlostí až 230 km/h. 
Vectrony je možné používat nejen k tažení netrakčních jednotek či souprav osobních vozů, ale i k jejich sunutí v módu push-pull. Výhodou je snadný a rychlý obrat vlaků v koncových stanicích, na hlavových nádražích či v úvraťových stanicích. To zvyšuje produktivitu vozidel i personálu, šetří čas cestujících a zjednodušuje provoz. 

S ComfortJety i railjety 
„S lokomotivami Vectron od Siemensu máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h. Nasadíme je společně s 20 netrakčními jednotkami ComfortJet a mohou jezdit i s českými railjety,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.  
Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety se nové Vectrony uplatní na linkách Praha – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť. „Všude tam je už zavedena nebo se chystá zavedení rychlosti 230 km/h. Díky moderním vlakům na rychlých tratích chceme oslovit další zákazníky, nabídnout alternativu k autům a letadlům s vysokým podílem produkce CO2 a současně posílit postavení železnice jako důležitého, moderního a pro životní prostředí šetrného dopravního systému ve Evropě,“ uvedl Ješeta.   
Pořízení Vectronů ocenil generální ředitel Siemens Mobility Roman Kokšal. „Jsem rád, že ČD vstupují do epochy dopravy vlaků rychlostí 230 km/h s netrakčními jednotkami z platformy Viaggio Comfort a s lokomotivami Siemens Vectron. Rychlá a pohodlná doprava cestujících bezemisní a energeticky nenáročnou železnicí je v době, kdy je vnímána potřeba zbavit dopravu od závislosti na spalování fosilních paliv, velmi důležitým krokem,“ upozornil. 

Použitelné ve více zemích
Lokomotivy pro České dráhy vzniknou v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy disponují jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Vzhledem ke své modulární koncepci budou lokomotivy vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a v případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech. 
Společnost Siemens Mobility již prodala 1 327 lokomotiv Vectron celkem 61 zákazníkům. Vectrony dosud najely více než 500 milionů kilometrů a jsou v současné době schválené pro provoz v Belgii, Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Dánsku, Finsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Srbsku, Slovensku, Slovinsku, Švédsku, Švýcarsku a Turecku. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komiseČeské dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

6.11.2024 - Evropská komise shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů. Šetření EK se týkalo uzavření údajné kartelové dohody v letech 2012-2016. Za toto jednání byla ČD uložena pokuta 31 940 000 eur. Na… »

Flotila pronajatých Vectronů je kompletní Flotila pronajatých Vectronů je kompletní

3.11.2024 - České dráhy převzaly počátkem října do užívání poslední,padesátou lokomotivu Siemens Vectron, kterou si objednaly u leasingové společnosti RS Lease. Dopravce tak nyní disponuje celkem 61 nejmodernějšími evropskými… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika