Železničář / Hlavní zprávy / ČD nepodceňují očistu interiéru vozů
ČD nepodceňují očistu interiéru vozů
26.11.2020 – autor: JOSEF HOLEK
V souvislosti s aktuální epidemiologickou situací České dráhy přijaly řadu opatření, jejichž cílem je zabránit šíření onemocnění COVID-19. Dopravce intenzivně čistí a dezinfikuje všechny vlaky, cestující zároveň žádá o nákup jízdenek přednostně pomocí online kanálů.
České dráhy stejně jako při jarní vlně aktivovaly celou řadu opatření, která mají za úkol zabránit šíření koronaviru. Od jara navíc systém čištění v podmínkách pandemie vylepšovaly. „Budeme jej dále optimalizovat i s ohledem na vývoj pandemie a případných technologií, které se k ní vážou,“ uvedl Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy ČD. Denně zvládne dopravce zajistit čištění a dezinfekci dvou tisíc vozů.
Základem je neustálý intenzivní úklid a dezinfekce všech souprav. Zvláštní pozornost pak ČD věnují čištění všech součástí vybavení, se kterými přichází cestující do kontaktu (kliky, madla, tlačítka apod.). Úklidové firmy a pracovníci dep soupravy myjí i několikrát za den. „Čistění probíhá v provozním zázemí Oblastních center provozu i v jednotlivých stanicích. V ČR je několik desítek lokalit, kde čištění probíhá. Vozidla se dezinfikují standardními prostředky, které se využívají pro likvidaci viru COVID-19. Například jde o Sanytol,“ uvedl Tomáš Mohr.
Čištění podle plánu
Vozy mají předem stanovené harmonogramy čištění a ošetření (základní, výchozí a vratné čištění). Kromě interních předpisů ČD reagují i na požadavky od objednatelů, tedy od ministerstva dopravy a jednotlivých krajů. Odstavené vlaky procházejí dezinfekcí ozonem, který likviduje viry a bakterie. Takto se také čistí klimatizace. Vozidla odstavená k údržbě dopravce ošetřuje dezinfekčními postřiky. Celý proces zabere pár minut, ozonizace asi pět hodin.
Kromě přepravního prostoru musí být proti nákaze chráněni i zaměstnanci ČD. Všichni jsou vybaveni rouškami a rukavicemi, v zázemí pak mají dostatek dezinfekce. Kromě vybavení ochrannými pomůckami se pravidelně a ve zvýšené intenzitě ČD udržuje i jejich pracoviště. V případě strojvedoucích pak ještě ovládací prvky či madla. Opět se využívají standardní chemické přípravky, které zahubí nebezpečné viry, plísně a bakterie. „ČD v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví spolupracují s řadou orgánů státní správy. Nejčastěji se jedná o krajské hygienické stanice, s nimiž jsou konzultována všechna opatření, která mají dopad na oblast ochrany zdraví zaměstnanců a zajištění odpovídajících pracovních podmínek,“ doplnili pracovníci odboru péče o zaměstnance ČD s tím, že dopravce disponuje i dostatkem roušek, dezinfekce a dalších ochranných prostředků.
Pomoci může každý
K zamezení šíření nemoci mohou přispět i cestující. Například tím, že k nákupu jízdenek využijí přednostně online prodejních kanálů (e-shop nebo aplikaci Můj vlak) a v případě nákupu jízdenek u pokladen ve stanicích zaplatí bezkontaktně. Samozřejmostí je správné používání ochranných prostředků dýchacích cest (respirátory, roušky, ústenky, šátky, šály nebo jiné prostředky bránící šíření kapének). Dopravce žádá cestující, aby nařízení respektovali a chránili tak nejen sebe, ale také spolucestující a vlakový personál.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »