Železničář / Hlavní zprávy / ČD nasadí nové vozy už příští rok
ČD nasadí nové vozy už příští rok
27.10.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Výroba padesáti moderních osobních vozů pro České dráhy od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation pokračuje. První čtveřice se nyní nachází na testovacím okruhu VUZ v Cerhenicích, další vagony jsou ve fázi rozpracování ve vagonkách obou firem ve Vídni a Ostravě. Výrobce techniku dopravci předá postupně v roce 2021.

V průběhu celého září se na cerhenickém okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) odehrávaly zkoušky prvních čtyř osobních vozů, které pro České dráhy vyrábí konsorcium Siemens Mobility – Škoda Transportation. Celkem je však hotových již pět vozů, další desítky jsou ve výrobě ve Vídni a Ostravě. ČD počítají, že soupravy nasadí na linky z Prahy do Chebu přes Plzeň i přes Ústí nad Labem.
„Dokončené jsou vozy Ampz, Bbmpz, Bdmpz a dva řady Bmpz. Ve Zkušebním centru VUZ jsou čtyři vozy,“ upřesnila Daniela Černá, mluvčí Siemens Mobility s tím, že v září podstoupily zmíněné vozy předepsané zkoušky i za jízdy, po okruhu. Ve Vídni, v Siemensu, technici pracují na hrubé stavbě čtyřiatřicátého vozu, v ostravské pobočce Škody Transportation je rozpracováno dalších třináct kusů.
Zkouškami nakonec projdou všechny vozy, tempo dodávky do Zkušebního centra je průběžně upřesňováno podle aktuálního průběhu celého procesu homologace. Harmonogramy výroby však ovlivnila i koronavirová krize, neboť někteří externí dodavatelé konsorciu zpozdili dodávky kvůli uzavření svých závodů a ochrany jejich zaměstnanců, respektive zamezení vnitřnímu šíření epidemie. „Dopad pandemie na výrobu stále vyhodnocujeme,“ potvrdila Černá.
Bohatá výbava samozřejmostí
Vozy by měly ČD být dodávány postupně v průběhu roku 2021, jako ucelené soupravy. Těch bude deset, vždy po pěti vozech. Zástupci managementu ČD už dříve uvedli, že projekt, který je interně označený jako CD50, se z pohledu úseku obchodu ČD odehrává velmi dobře.
Dopravce chce vozy vycházející z netrakčních jednotek Viaggio Comfort, známé spíše jako railjet, nasadit v prosinci příštího roku na Západní expres z Prahy do Chebu i na rychlík Krušnohor mířící z Prahy do Ústí nad Labem, Karlových Varů a Chebu.
Soupravy nabídnou moderně řešený interiér s pohodlnými sedačkami české provenience, wi-fi připojení, elektrické zásuvky a porty USB pro dobíjení přenosné elektroniky a nejmodernější audiovizuální informační systém. Novinkami se stane i bezdrátové nabíjení mobilních telefonů pro cestující v 1. třídě, počítá se rovněž s lepší propustností oken pro signál mobilních telefonů (díky speciální folii ve sklech) či vyšší nosností plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku. Vozidla zvládnou rychlost 200 km/h, soupravy bude navíc možné běžně posilovat o další vozy.
Další články této rubriky
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »
Regionální dopravu plně ovládly Pantery
16.4.2025 - Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž… »