Železničář / Hlavní zprávy / ČD nasadí nové vozy už příští rok
ČD nasadí nové vozy už příští rok
27.10.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Výroba padesáti moderních osobních vozů pro České dráhy od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation pokračuje. První čtveřice se nyní nachází na testovacím okruhu VUZ v Cerhenicích, další vagony jsou ve fázi rozpracování ve vagonkách obou firem ve Vídni a Ostravě. Výrobce techniku dopravci předá postupně v roce 2021.
V průběhu celého září se na cerhenickém okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) odehrávaly zkoušky prvních čtyř osobních vozů, které pro České dráhy vyrábí konsorcium Siemens Mobility – Škoda Transportation. Celkem je však hotových již pět vozů, další desítky jsou ve výrobě ve Vídni a Ostravě. ČD počítají, že soupravy nasadí na linky z Prahy do Chebu přes Plzeň i přes Ústí nad Labem.
„Dokončené jsou vozy Ampz, Bbmpz, Bdmpz a dva řady Bmpz. Ve Zkušebním centru VUZ jsou čtyři vozy,“ upřesnila Daniela Černá, mluvčí Siemens Mobility s tím, že v září podstoupily zmíněné vozy předepsané zkoušky i za jízdy, po okruhu. Ve Vídni, v Siemensu, technici pracují na hrubé stavbě čtyřiatřicátého vozu, v ostravské pobočce Škody Transportation je rozpracováno dalších třináct kusů.
Zkouškami nakonec projdou všechny vozy, tempo dodávky do Zkušebního centra je průběžně upřesňováno podle aktuálního průběhu celého procesu homologace. Harmonogramy výroby však ovlivnila i koronavirová krize, neboť někteří externí dodavatelé konsorciu zpozdili dodávky kvůli uzavření svých závodů a ochrany jejich zaměstnanců, respektive zamezení vnitřnímu šíření epidemie. „Dopad pandemie na výrobu stále vyhodnocujeme,“ potvrdila Černá.
Bohatá výbava samozřejmostí
Vozy by měly ČD být dodávány postupně v průběhu roku 2021, jako ucelené soupravy. Těch bude deset, vždy po pěti vozech. Zástupci managementu ČD už dříve uvedli, že projekt, který je interně označený jako CD50, se z pohledu úseku obchodu ČD odehrává velmi dobře.
Dopravce chce vozy vycházející z netrakčních jednotek Viaggio Comfort, známé spíše jako railjet, nasadit v prosinci příštího roku na Západní expres z Prahy do Chebu i na rychlík Krušnohor mířící z Prahy do Ústí nad Labem, Karlových Varů a Chebu.
Soupravy nabídnou moderně řešený interiér s pohodlnými sedačkami české provenience, wi-fi připojení, elektrické zásuvky a porty USB pro dobíjení přenosné elektroniky a nejmodernější audiovizuální informační systém. Novinkami se stane i bezdrátové nabíjení mobilních telefonů pro cestující v 1. třídě, počítá se rovněž s lepší propustností oken pro signál mobilních telefonů (díky speciální folii ve sklech) či vyšší nosností plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku. Vozidla zvládnou rychlost 200 km/h, soupravy bude navíc možné běžně posilovat o další vozy.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »