Železničář / Hlavní zprávy / ČD Muzeum v Lužné zahájilo další sezonu
ČD Muzeum v Lužné zahájilo další sezonu
29.5.2017 – autor: JOSEF HOLEK foto: MARTIN ŠVANCAR
Milovníci historie si opět nenechali ujít zahájení letošní sezony v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka. O prvním parním víkendu, který se odehrál 13. a 14. května, sem navíc zavítala zvláštní návštěva ze slovenského Popradu – parní lokomotiva Papoušek 477.013.
Unikátní Muzeum ČD v Lužné u Rakovníka o druhém květnovém víkendu otevřelo své brány tradiční akcí První parní víkend. Dvoudenní program navštívily více než dvě tisícovky lidí nejen z Čech, ale i z Německa. Sobotnímu otevření předcházel páteční příjezd protokolárního vlaku z pražského Masarykova nádraží, kterému vévodila lokomotiva T478.1008.
Pátek patřil oficialitám spojeným s příjezdem protokolárního vlaku se všemi, kteří se nějakým způsobem zasadili o rozvoj železnice. Ve vlaku či přímo na místě nechyběli ani zástupci managementu Českých drah. „Vidíme, že železnice má budoucnost, neboť existuje určitý trend zájmu cestujících o tuto dopravu. Jen naše společnost za minulý rok přepravila přes sto sedmdesát milionů lidí. Máme tedy společenskou zodpovědnost,“ řekl přítomným hostům generální ředitel a předseda představenstva ČD Pavel Krtek. „I v budoucnu budeme pokračovat v nostalgických jízdách a udržování tradice a odkazu,“ dodal. Také souprava „protokoláru“ se nesla v duchu retro, neboť ji tvořily bautzenské renovované vozy řad Aa, ABa, B nebo BDs. Ty dopravce zařazuje například na spoj Retro Ostravan.
Akce ve znamení Papoušků
Víkend už ale patřil jen návštěvníkům z řad veřejnosti. Dopravce pro ně připravil bohatý doprovodný program. Stovky lidí přijely z pražské „Masaryčky“ speciálně vypravenými vlaky, v jejichž čele se pyšnila parní lokomotiva 354.195 či dvojice Papoušků 477.043 s popradskou kolegyní 477.013. Slovenští kolegové s Papouškem pak v neděli do metropole odvezli odpolední speciál a pokračovali na východ. „Ranní nedělní spojení měla ještě spolu s Všudybylkou zajistit parnička 464.008, bohužel se po cestě do Prahy porouchala,“ upřesnil Miloslav Kothera, vrchní přednosta luženského Depa historických vozidel (DHV). Všudybylka byla i v čele výletních vlaků z Lužné do nedalekého Stochova, český Papoušek se v depu blýskl novým modrým nátěrem. Nově se v muzeu představily rovněž stroje 749.250, 180.001 a 181.001.
Muzeum ČD v Lužné u Rakovníka se již od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají nyní radost železničním nadšencům zájemcům o historii dopravy.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »