Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD loni přepravily rekordní počet cestujících v pětileté historii

ČD loni přepravily rekordní počet cestujících v pětileté historii

4.2.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Počet cestujících, kteří loni využili spoje národního dopravce, překročil hranici 170 milionů. V meziročním srovnání je to nárůst o více než 860 tisíc lidí, přičemž rostoucí tendence zaznamenala jak dálková, tak příměstská doprava. V pětileté retrospektivě vlaky ČD využilo o neuvěřitelných 7 milionů lidí více než v roce 2009. Na comebacku zájmu o železnici má zásluhu komfortnější vozidlový park, lepší služby i zkrácení dojezdových časů.

ČD loni přepravily rekordní počet cestujících v pětileté historii

Rychlejší a kvalitnější soupravy, taktový jízdní řád, modernizace železničních tratí, výstavba nových zastávek v městských aglomeracích, provázanost veřejné dopravy v rámci integrovaných dopravních systémů. Nejen to, ale i další faktory, ovlivňující zájem cestujících o využití železniční dopravy, přináší své ovoce. O renesanci železnice se začalo více mluvit zejména s nárůstem cen pohonných hmot v letech 2011, 2012 a zdá se, že lidé, objevivší „novou“ železnici, jí dávají přednost před autem stále častěji.

Do Prahy dojíždí denně více lidí na větší vzdálenost

Nejvýraznější růst zaznamenaly České dráhy meziročně právě v roce 2012, kdy cestovalo vlakem téměř o 3 miliony lidí více. Kontinuální nárůst přepravených osob však pokračoval i nadále (v roce 2013 meziročně o cca půl milionu) až k číslu 170, 146 milionu přepravených osob loni. Přibližně stejná zůstává průměrná vzdálenost, na kterou lidé cestují – jde o zhruba 40 kilometrů.

Za vzestupem zájmu stojí i zlepšování kvality vozidlového parku, vždyť od roku 2008 investoval národní dopravce do jeho obnovy zhruba 37 miliard korun. A tento trend pokračuje, připomeňme kontrakt se společností Pars nova na modernizaci až 62 vozů řady Bp v hodnotě jedné miliardy korun nebo novou smlouvu se společností Škoda Vagonka na dodávku 14 dvousystémových jednotek pro dálkovou dopravu v hodnotě 2,6 mld. Kč. V důsledku těchto investic roste počet cestujících nejen v příměstské dopravě, ale i v přepravách dálkových. O tom, že jde také o dojezdové časy, svědčí fakt, že zvýšení počtů cestujících má souvislost s postupnou dostavbou koridorů a rozšiřováním nabídky v příměstské dopravě. Růstové tendence jsou patrné zejména v dojížďce do velkých aglomerací, především do Prahy. Příznivější dojezdové časy se odrážejí také ve vzdálenosti, odkud jsou lidé ochotni denně dojíždět, jde např. o relaci Tábor – Praha.

Čistě dálkové relace reflektují podobný vývoj, a to zejména tam, kde je železnice časově konkurenceschopná silniční dopravě. Příkladem může být trasa Praha – Brno, kde počty cestujících zajímavě vzrostly a je velmi pravděpodobné, že tento trend bude v souvislosti s nasazením railjetů pokračovat. Více lidí volilo železnici také ve směru z Prahy do Plzně a do Hradce Králové. V následujících letech je však pravděpodobné, že omezení kvůli rozsáhlým výlukám mohou část cestujících odradit.

Spektrum cestujících odráží demografický vývoj

Vývoj počtu přepravených osob však také souvisí s demografickými tendencemi. Ty se projevují například u slabších studentských ročníků z druhé poloviny 90. let. Naopak u produktivní části populace lze očekávat další růst zejména v kontextu se zvyšováním mobility obyvatelstva do velkých aglomerací.          

Vývoj počtu přepravených cestujících (v milionech)

Rok                 2009              2010            2011            2012           2013           2014

Počet           162,906        162,690       165,752      168,787      169,282     170,146


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 5

Další články této rubriky

První motorové vlaky řady 847 od Pesy jsou před dokončenímPrvní motorové vlaky řady 847 od Pesy jsou před dokončením

9.12.2022 - Polský výrobce vlaků Pesa Bydhošť prezentoval na pravidelném kontrolním dni stav objednávky 66 dvoučlánkových motorových vlaků řady 847. Ty by měly přibližně za rok zamířit do Středočeského, Jihočeského a Pardubického kraje,… »

ČD-T dovybavila lokomotivy ČD Cargo ETCSČD-T dovybavila lokomotivy ČD Cargo ETCS

7.12.2022 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika dovybavila palubní jednotkou evropského vlakového zabezpečovače ETCS poslední z celkem 78 lokomotiv řad 163 a 363 nákladního dopravce ČD Cargo a úspěšně tak dokončila významnou… »

ČD hledají nástupce CityElefantů i nové rychlíkové jednotkyČD hledají nástupce CityElefantů i nové rychlíkové jednotky

5.12.2022 - České dráhy pokračují v obnově svého vozidlového parku. V uplynulých týdnech vypsaly hned dvě soutěže, z nichž by měli vzejít dodavatelé nových vlaků. V prvním případě jde o elektrické jednotky pro rychlíkové spoje, jejichž… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika