Železničář / Hlavní zprávy / ČD Komunikátor zrychlil přenos zpráv
ČD Komunikátor zrychlil přenos zpráv
24.4.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Vlakové čety a dispečeři Českých drah spolu už několik měsíců komunikují přes novou mobilní aplikaci ČD Komunikátor. Ta především usnadnila a zrychlila tok informací mezi oběma skupinami provozních zaměstnanců a nahradila běžné telefonování. Jen za poslední dva měsíce se přes ni vyměnilo přes 34 tisíc zpráv.
Mobilní chatovací aplikace Českých drah ČD Komunikátor sklízí úspěchy. Dokazuje to statistika, kterou národní dopravce nedávno zveřejnil. Systém, jenž zrychlil komunikaci mezi vlakovými četami a dispečery ČD, si za poslední dva měsíce na svůj účet připsal 34 214 přenosů zpráv, v průměru tedy 590 denně. Aplikace se navíc může pyšnit devětadevadesátiprocentní úspěšností doručení – ocitne-li se vlak mimo mobilní datový signál, dokáže systém informaci zakódovat do SMS zprávy a odeslat z „dostupnější“ hlasové sítě.
„Denně vypravujeme přes sedm tisíc vlaků a kromě půl milionu cestujících jsou ve vlacích stovky průvodčích a vlakvedoucích. Mohou se stát různé události a vlaková četa potřebuje rychle informovat dispečerský aparát a naopak. Každý průvodčí má nyní chytrý telefon s nahranou aplikací,“ uvedl Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Aplikace už se při mimořádných událostech osvědčila a kromě provozních zaměstnanců dostali přesné a pohotově poskytnuté informace především cestující. „To je na celé věci nejpodstatnější,“ podotkl Štěpán.
Jak celý unikátní projekt elektronizace provozní a krizové komunikace funguje? Uživatel si vybere z pětice témat a jejich dalších podtémat, zadá například číslo vlaku a další potřebné identifikační údaje, popíše mimořádnost a systém vše automaticky odešle kompetentním osobám. Oznámení je doprovázeno silným vyzváněcím tónem. „Apka“ navíc zašle zprávu o přečtení.
Zvládne fotky i video
Specialisté ČD začali chatovací systém testovat minulý rok o prázdninách. „Vyhodnocovali jsme rychlost zprávy a automatické odezvy, kvalitu pokrytí a prostupnost serveru. Snažili jsme testovat systém zátěžově, tedy v co možná největším počtu lidí, a soustředili jsme se zejména na úseky, kde není kvalitní pokrytí datovým i hlasovým signálem mobilních operátorů,“ vysvětlil tehdy Ondřej Málek, supervizor z Regionálního pracoviště Zákaznického personálu ČD v Brně. Sám se zapojil do zkoušek, stejně jako několik desítek jeho kolegů z celé republiky.
Nyní jsou do projektu zapojeni všichni průvodčí, dispečeři osobní dopravy ČD, pracoviště centrálního zákaznické ho servisu a krizový tým. „Počítáme, že dále připojíme pokladny, e-shop a portál In Karet. ČD Komunikátor je napojen na informační systém pro podporu operativního řízení DISOD. Respektuje tedy trasu vlaku a konkrétní personál na spoji,“ řekl Roman Menc, web manager společnosti ČD a jeden z tvůrců systému.
Další články této rubriky
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 - V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor… »
Tahounem zimní nabídky ČD Restaurant je kančí guláš
7.1.2025 - Nejstudenější období roku by mohlo svádět k lenošení, příznivcům kvalitní gastronomie na palubě restauračních vozů Českých drah ale nedá zima spočinout. Sezonní nabídka, kterou připravila společnost JLV ve spolupráci s… »