Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD investují pět miliard do obnovy depa v Michli

ČD investují pět miliard do obnovy depa v Michli

29.9.2023 – autor: PETR SLONEK

České dráhy hodlají v nejbližších letech investovat přes pět miliard korun do obnovy a dostavby Střediska údržby (SÚ) Praha Jih v pražské Michli. Jedná se o největší areál pro údržbu vlakových souprav v ČR. Jen za letošní část obnovy dopravce zaplatí 241 milionů korun. V budoucnu se plánuje také výstavba nové čtyřkolejné haly pro údržbu vlaků ComfortJet.

ČD investují pět miliard do obnovy depa v Michli

V rámci postupné obnovy kolejiště SÚ Praha Jih, známého jako ONJ, se letos nahradí dožívající a opotřebené koleje, výhybky, trakční vedení a další zařízení. Cílem je zajistit dlouhodobou spolehlivost provozu v největším středisku údržby souprav. Obnova je součástí rozsáhlé modernizace celého areálu, v němž se udržují dálkové i regionální vlaky.   
„Středisko údržby Praha Jih je nejvýznamnější místo, kde provádíme úklid a údržbu vozidel. Jsou zde soustředěny elektrické jednotky po Pražskou integrovanou dopravu, která se podílí zhruba na čtvrtině přeprav všech cestujících, ale i soupravy pro dálkové a mezinárodní linky včetně Pendolin a railjetů. Budou zde deponovány také nové jednotky ComfortJet. Proto je pro nás prioritou zajistit spolehlivý provoz celého areálu a jeho další rozvoj,“ vysvětlil smysl akce místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus. 

Investice za pět miliard
Dopravce proto přistoupil k postupné a zároveň rozsáhlé obnově dožívajících zařízení a k modernizaci a dostavbě celého areálu. „V nejbližších letech tam chceme investovat více než 5 miliard korun, které zajistí dlouhodobou spolehlivost provozu a kvalitní zázemí pro úklid, údržbu a komplexní servisování desítek nových souprav. Aktuální obnova kolejiště střední skupiny a 1. etapa obnovy vjezdové skupiny jsou tak první dílky ve strategii rozvoje celého Střediska údržby Praha Jih,“ doplnil náměstek. 
Nyní se pracuje na obnově kolejiště a výhybek ve střední a v odjezdové skupině a také na první etapě rekonstrukce vjezdové části kolejiště. V odjezdové části bylo letos vyměněno osm výhybek při nákladech ve výši 49 mil. Kč. U střední skupiny se jedná o obnovu v objemu 164 milionů korun a zahrnuje celkem 23 výhybek a cca 1 500 metrů kolejových spojek. První etapa rekonstrukce vjezdové skupiny, která skončí letos v listopadu, si vyžádá náklady ve výši 28 milionů korun a bude při ní instalováno pět nových výhybek. Letos se jedná o celkovou obnovu v objemu 241 milionů korun, která zahrnuje dohromady 36 výhybek a více než 1 500 metrů kolejí. K obnově se po­užije svršek typu S49 s pružným upevněním kolejnic a s betonovými pražci pod výhybkami. Jde o svršek s dlouhou životností a zajišťující dlouhodobou spolehlivost a bezpečnost provozu.
V rámci postupné obnovy celého areálu SÚ Praha Jih se počítá i s rekonstrukcí osvětlení kolejiště, které přispěje k vyšší bezpečnosti a lepší ostraze areálu. Použita budou úsporná osvětlovací tělesa s LED technologií. Při rekonstrukcích se vymění všechny venkovní prvky zabezpečovacího zařízení, kabeláže a budou provedeny úpravy, které umožní pozdější konverzi napájení z 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC. 

Hala pro ComfortJety
V příštích letech se počítá s 2. etapou obnovy vjezdové skupiny, se zdvoukolejněním odjezdu ze Střediska údržby do stanice Praha Vršovice, s rekonstrukcí myčky, komplexní modernizací zabezpečovacího zařízení, s výstavbou trakční měnírny, výstavbou nových sanitárních kolejí a především se stavbou nové čtyřkolejné haly pro údržbu jednotek ComfortJet.  
Středisko údržby Praha Jih je největší areál pro údržbu vlaků v ČR. Nachází se v něm přes 45 km kolejí, bezmála 200 výhybek a téměř 30 kilometrů trakčního vedení. V areálu stojí dvě velké haly. Pro Pendolina, railjety a další soupravy v dálkové dopravě je určena čtyřkolejná hala s délkou kolejí 356 metrů. Jednotky CityElefant se udržují ve čtyřkolejné budově s délkou kolejí 115 metrů. Součástí objektu je i další dvoukolejná hala s kolejovou váhou a kolejovým podúrovňovým soustruhem. Ve Středisku údržby jsou sanitární koleje určené pro úklid vlaků a vybavené technologií pro plnění vodou a odsávání odpadních nádrží a myčka kolejových vozidel. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika