Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD investují miliardy do oprav svých vozidel

ČD investují miliardy do oprav svých vozidel

13.11.2023

Během nadcházejících čtyř let hodlají ČD uskutečnit výrobci předepsané periodické prohlídky a opravy u více než dvou tisíc železničních vozidel. Tento záměr však představuje značnou investici. Odhaduje se, že celkové náklady na plánované údržby přesáhnou částku 12 miliard korun.

ČD investují miliardy do oprav svých vozidel

Bezpečnost provozu vlaků je pro ČD klíčová. Opravy vozidel se odehrávají v souladu s evropskými a národními předpisy. Přestože má dopravce k dispozici vlastní rozsáhlou opravárenskou servisní základnu, úzce spolupracuje i s certifikovanými opravci a výrobci náhradních dílů. To je klíčové pro dosažení standardů kvality a bezpečnosti, které si společnost stanovila. 
Digitalizace, jako významný prvek strategie opravárenství Českých drah, umožní optimalizovat servisní činnost, zvýšit efektivitu údržby a zlepšit komunikaci s dodavateli. Moderní diagnostické nástroje a software pro správu údržby vozidel poskytnou informace, které umožní rychlou reakci na potřeby vozového parku. „Přechod k digitálnímu prostředí je nezbytný pro dosažení našich cílů v oblasti kvality a efektivity. Digitalizace nám umožní sledovat výkon vozidel v reálném čase, identifikovat potřebné údržby předem a minimalizovat dobu, po kterou jsou vozidla mimo provoz,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.

Setkání s dodavateli
Na říjnové setkání s názvem Den dodavatelů 2023 v sídle Českých drah přišli dodavatelé, opravci a výrobci, kteří spolupracují na výrobě, modernizaci a údržbě vozidel, náhradních dílů a dalších činností v oblasti údržby vlaků. „S našimi partnery hodnotíme aktuální vývoj v oblasti údržby vozidel a představujeme jim výhled na nadcházející čtyři roky,“ komentoval mítink Michal Kraus. „Ačkoliv je náš servisní tým vysoce kvalifikovaný a naše opravárenská základna prochází kvalitativní změnou – jen v letech 2024 až 2028 postavíme nové haly za více než 6 miliard korun – jsme stále závislí na spolupráci s našimi dodavateli. V dnešní době vyžaduje údržba vozidel mnohem více než jen tradiční nástroje. Moderní diagnostika a sofistikované technologie se staly nezbytnými a očekáváme, že naši dodavatelé budou schopni splnit tyto nároky,“ dodává náměstek.
České dráhy v současnosti provozují 3 410 lokomotiv, jednotek a osobních vozů. V letech 2024 až 2027 projde více než 2 000 z nich plánovanou periodickou údržbou vyššího stupně s očekávanými náklady ve výši 12 miliard Kč.

Zpoždění dodávek i termínů
Pandemie covidu, nestabilita cen energií a pokračující agrese na Ukrajině způsobily nespolehlivost dodavatelského řetězce. Zpožděné dodávky a nesplněné termíny s sebou nesou komplikace v provozu, což má dopad na cestující, kteří očekávají spolehlivou službu. „Naším hlavním cílem je zajistit, aby každý cestující byl přepraven včas a s maximálním komfortem. Zákazníci od nás požadují záruku kvality a spolehlivosti, a tento závazek nás motivuje k neustálému zlepšování,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
ČD požadují od svých dodavatelů záruky, vysokou kvalitu odvedené práce a plnění termínů. Už od roku 2020 se však dopravce potýká s problémy v plnění lhůt oprav ze strany některých opravců. Při porovnání letošního a loňského roku vzrostla průměrná délka opravné doby hnacích vozidel z 87 na 98 dnů, u osobních vozů se zvýšila z 35 na 48 dnů. Nepříznivý vývoj je patrný také u garančních závad. Odstavná doba u záručních oprav během prvních devíti měsíců letošního roku meziročně vzrostla o 573 dní. „Kvalitativní stránka těchto oprav se může promítnout do spolehlivosti našich vozidel. Naším cílem je minimalizovat dopady těchto problémů směrem k cestujícím. Se všemi dodavateli jednáme a v případech, kdy nám vznikl právní nárok, uplatňujeme smluvní pokuty,“ dodal Kraus. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika