Železničář / Hlavní zprávy / ČD hledají nástupce CityElefantů i nové rychlíkové jednotky
ČD hledají nástupce CityElefantů i nové rychlíkové jednotky
5.12.2022 – autor: PETR SLONEK
České dráhy pokračují v obnově svého vozidlového parku. V uplynulých týdnech vypsaly hned dvě soutěže, z nichž by měli vzejít dodavatelé nových vlaků. V prvním případě jde o elektrické jednotky pro rychlíkové spoje, jejichž maximální rychlost bude 200 km/h. Druhý tendr je na nové dvousystémové, čtyřvozové patrové jednotky, které doplní a postupně nahradí stávající příměstské vlaky CityElefant. Vítěz může dodat až 90 jednotek a předpokládaný objem této investice je až 42,2 miliardy korun včetně zajištění fullservisu.
Nové jednotky, které vzejdou z výběrového řízení pro rychlíkové spoje, cestujícím nabídnou wi-fi, palubní informačně-zábavní portál nebo občerstvení. Pojedou maximální rychlostí 200 km/h. S vítězem tendru uzavřou ČD rámcovou dohodu na výrobu až 60 jednotek s možností dodávky náhradních dílů výměnného systému a údržby dodaných jednotek formou Full-service. Dodávka prvních jednotek by se měla uskutečnit v roce 2025.
Obnova rychlíkových souprav je součástí Strategie 2030. „V rámci ní chceme během této dekády investovat do nových moderních vozidel kolem sto miliard korun. Jednou ze stěžejních oblastí je obnova dosluhujících rychlíkových souprav a jejich náhrada moderními vlaky. Nové jednotky už budou určené pro rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na několika úsecích připravuje. Zároveň však musí splnit požadavky na spoje s velkým počtem zastávek, které jsou třeba jen dvacet kilometrů od sebe. Je potřeba, aby pobyty ve stanicích byly krátké a nástup lidí pohodlný. Proto chceme nové rychlíkové soupravy bezbariérové,“ zdůraznil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Kapacita nejméně 300 míst
Vedle bezbariérového přístupu dopravce požaduje vozidla s kapacitou nejméně 300 míst k sezení s oddíly 1. a 2. třídy. Vlaky musí nabízet přepravu nejméně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Jednotky budou minimálně dvousystémové pro napájení 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC. Dodány budou s komunikačním systémem GSM-R a evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS. „Požadujeme komfortní řešení pro dálkové spoje, které je standardem u našich nových vlaků. Interiér musí být přehledný velkoprostorový s bezbariérovými nástupními plošinami, což je výhodou při častých zastávkách na rychlíkových linkách. Sedačky v obou třídách budou polohovatelné a vybavené stoly, elektrickými zásuvkami 230 V 50 Hz a USB konektory pro napájení drobné elektroniky cestujících. K dispozici budou místa proti sobě i za sebou jako v letadle,“ představil požadavky Českých drah na řešení služeb pro cestující člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Jednotky budou vybaveny místy pro cestující s dětmi i přebalovacím pultem. Nevidomým cestujícím budou sloužit dálkové ovládače nástupních dveří přes slepeckou vysílačku, naváděcími majáčky a ve vlaku budou k dispozici nápisy v Braillově písmu.
Využití elektrických jednotek přináší další výhody. Jsou to například rychlé obraty v cílových stanicích bez nutnosti manipulace se soupravou a lokomotivou, možnost vytvářet tzv. křídlové vlaky, tedy vést dvě spojené jednotky v části trasy společně a po jejich rozpojení na trase vést dál každou z nich do jiné cílové stanice, nebo garantovat produktovou kvalitu celé soupravy.
Vlaky pro aglomerace
Ve druhé soutěži dopravce poptává dvousystémové patrové jednotky, které doplní a postupně nahradí známé starší příměstské vlaky CityElefant. Pracovní název nových souprav je EMU 400. S vítězem tendru hodlají České dráhy uzavřít rámcovou smlouvu na výrobu až 90 jednotek. Jejich dodávka by se měla uskutečnit od roku 2027. Předpokládaný objem této investice je až 42,2 miliardy korun včetně zajištění fullservisu.
„V blízké době musí železnice v Praze a ve Středočeském kraji vyřešit hned několik výzev. Je to dlouhodobý rostoucí zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci, který současný počet ani kapacita jednotek CityElefant už nemůže uspokojit. Další je změna napájení ze stejnosměrného na střídavý systém. A třetí je náhrada jednotek CityElefant, které v příští dekádě dosáhnou plánované životnosti. Na tyto skutečnosti se musíme připravit, a proto jsme vypsali soutěž na dodávku nových příměstských souprav pro linky S v Praze a ve Středočeském kraji,“ řekl Michal Krapinec.
Nové jednotky budou čtyřvozové. Výrobci mohou nabídnout plně dvouposchoďové nebo kombinované řešení z dvou- a jednopatrových vozů. Soupravy musí nabízet nejméně 380 míst k sezení, místo pro dva cestující na vozíku, pro šest kočárků a minimálně pro 30 jízdních kol. Interiér bude klimatizovaný a místa mohou být uspořádána klasicky proti sobě i za sebou. Jednotky jsou určeny pro provoz na napájecích soustavách
3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC a pro rychlost nejméně 160 km/h. V běžném provozu půjde spojit až tři jednotky do maximálně dvanáctivozového vlaku s kapacitou až 1 140 sedících cestujících. Součástí výbavy je moderní komunikační a zabezpečovací systém GSM-R a ETCS nebo systém dálkové diagnostiky závad, který umožní přenos informací o poruchách mezi vlakem na trati a centrem údržby, kde se uskuteční oprava po příjezdu vlaku do depa.
„Nové vlaky musí mít bezbariérový nástup, výsuvné schůdky a rampy pro cestující na vozíku, audiovizuální informační systém s LCD monitory, wi-fi připojení k internetu a zásuvkami pro dobíjení nejen cestovní elektroniky, ale také elektrických invalidních vozíků a elektrokol. Zhruba 5 % kapacity by mělo být řešeno jako 1. třída,“ uvedl Jiří Ješeta. Samozřejmostí jsou koše na tříděný odpad. „Rekuperace sníží spotřebu elektřiny a při brždění umožní vracet elektřinu do sítě, nástupní dveře bude možné ovládat na dálku slepeckými ovladači a budou vybaveny zvukovými majáčky. Důležité nápisy najdou nevidomí v Braillově písmu,“ vyjmenoval hlavní přednosti nových vlaků náměstek.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »