Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD - Telematika dovybavuje lokomotivy systémem ETCS

ČD - Telematika dovybavuje lokomotivy systémem ETCS

3.11.2020 – autor: REDAKCE

Ve ZC Velim Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) se úspěšně testovaly lokomotivy dodatečně vybavené palubní jednotkou Evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS. Jedná se o lokomotivy řady 163 a 363, které aktuálně slouží u ČD Cargo. Vedoucím konsorcia, jež má tzv. retrofit na starosti, je ČD - Telematika.

ČD - Telematika dovybavuje lokomotivy systémem ETCS

Zavádění ETCS na českou železnici považují zástupci ČD-T za jeden z nejvýznamnějších projektů pro několik příštích let. „Významně přispívá k další liberalizaci evropské železniční dopravy, protože vozidla vybavená tímto systémem se budou moci pohybovat po Evropě v podstatě bez omezení,“ uvedl ředitel úseku Infastruktura ČD-T Tomáš Businský.   
Výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth upozornil, že na implementaci ETCS se pracuje již několik let. „Nyní je řada na dopravcích. ČD Cargo potřebuje mít do konce roku 2024 vybaveno zhruba 350 hnacích vozidel mobilními jednotkami. Kromě nových lokomotiv, které mají ETCS již z výroby, potřebujeme dovybavit i další vozidla s dlouhodobou provozní perspektivou. Zkoušky jsou pro nás dalším milníkem.“

Testované prototypy byly modernizovány v rámci zakázky uskutečněné konsorciem společností ČD - Telematika a AŽD. AŽD je dodavatelem národního vlakového zabezpečovače a ČD - Telematika je vedoucím konsorcia a výhradním zástupcem dodavatele ETCS, francouzského výrobce Alstom, pro ČR v segmentů retrofitů. Zakázka vysoutěžená v loňském roce předpokládá do konce roku 2022 vybavit vlakovým zabezpečovačem 78 lokomotiv ČD Cargo, konkrétně 31 strojů řady 163 a sedmačtyřicet kusů řady 363. Vozidla těchto řad jsou nejrozšířenějšími elektrickými lokomotivami provozovanými v ČR i na Slovensku.

Na Peršingy a Esa
Testování ve Velimi absolvovaly prototypy stejnosměrných lokomotiv řady 163 a dvousystémových řady 363, a to včetně odvozených verzí obou řad, nově dovybavených systémem ETCS a dalšími moderními prvky. Funkčnost nově nainstalovaných komponent i jejich komunikace se stávajícími systémy lokomotiv se zkoušely během nejrůznějších provozních situací, kdy se měnila rychlost, zatížení vozidel i adhezní podmínky.
Během týdenního testování absolvovala zkoušená lokomotiva desítky hodin jízdy na velkém i malém okruhu. Hlavní náplň spočívá v ověření systému odometrie u nainstalovaného ETCS. Konkrétně jde o funkčnost akcelerometru, snímače otáček náprav a Dopplerova radaru. Dále se testují vybrané funkcionality ETCS, funkčnost ostatních spolupracujících systémů a komponent.

Samotné testovací jízdy měly jasně definované scénáře, kdy se neměnila pouze rychlost jízdy, ale simulovaly se i různé adhezní podmínky a zátěž lokomotivy. Modelování zhoršených adhezních podmínek se provádělo vstřikováním speciálního mýdlového roztoku na dvoukolí vozidla. Při akceleraci tak docházelo k prokluzu a při deceleraci naopak ke smyku.
Testování bylo úspěšné. Po závěrečné oficiální zkoušce a vydání povolení k provozu pod ETCS bude možné přistoupit ke zkušebnímu provozu. Pak by měla následovat další etapa, a to jízdy pod plným dohledem ETCS na infrastruktuře vybavené traťovou částí ETCS. Cílem je prověření celého systému a vydání „čistých“ certifikátů, na jejichž základě bude možné vypracovat finální ES prohlášení o ověření subsystému potřebné ke schválení jeho způsobilosti k provozu Drážním úřadem.
Žádosti o provoz byly podány i na Slovensku a v Polsku, aby lokomotivy i po aktuální zástavbě mohly být provozovány ve všech třech státech.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Railjety zamířily na vyvazovací opravyRailjety zamířily na vyvazovací opravy

26.2.2021 - Bezpečnost a dobrý technický stav vozidel jsou pro ČD dlouhodobě prioritou. „Týká se to také netrakčních jednotek railjet. Každá z nich má najeto už okolo 2,4 milionu kilometrů a podle požadavků výrobce a našich předpisů… »

Šlechtična s novým tendrem se vrátila domůŠlechtična s novým tendrem se vrátila domů

25.2.2021 - Po třech letech se na konci ledna vlastní silou vrátila do domovského Brna lokomotiva Českých drah 475.101. Šlechtična podstoupila náročnou opravu, při které dostala především nový tendr. Původní byl v takovém stavu, že jeho… »

Startuje dualizace stejnosměrných RegioPanterů Startuje dualizace stejnosměrných RegioPanterů

22.2.2021 - První z jednotek řady 440 byla přistavena do závodu Pars nova, člena skupiny Škoda Transportation, k hlavní opravě a následné přestavbě na dvousystémovou jednotku řady 640. Přestavbou na napájení 3 kV DC / 25 kV 50 Hz AC do roku 2022… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika