Železničář / Hlavní zprávy / Brno se připravuje na velká omezení
Brno se připravuje na velká omezení
1.9.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Železniční doprava v jihomoravské metropoli zažívá během výluk letos v létě zatěžkávací zkoušku na to, co se bude odehrávat v následujících dvou letech. V příštím roce se na šest měsíců změní režim jízdy vlaků z Třebíče a Moravských Bránic, které mají zajíždět na dolní nádraží. Navíc pak bude po celý rok 2019 významně omezen provoz na brněnském hlavním nádraží. Tým pracovníků Českých drah a SŽDC již intenzivně pracuje na přípravě výlukových plánů tak, aby byla regionální, ale i dálková doprava co nejméně zasažena.
Už dnes je jasné, že zajištění bezchybného provozu při obou velkých výlukách nebude jednoduché. Železniční uzel Brno je komplikovaný sám o sobě, zvláště pak, pokud se jakýmkoli způsobem naruší jeho provoz. Aby se co nejvíce eliminovaly negativní dopady na cestující i na železniční zaměstnance, začalo se s přípravnými pracemi. Léto využili stavbaři ke kolejovým úpravám mezi brněnským hlavním nádražím a stanicí Brno-Židenice. Konkrétně šlo o rekonstrukci kolejového svršku a spodku, a také o sanaci pražského viaduktu. Během letošní výluky bylo navíc kompletně zmodernizováno celé 4. nástupiště na brněnském hlavním nádraží. V další stavební „sezoně“ dělníci opraví mosty přes Hybešovu a Křídlovickou ulici, výhybky pod stavědlem 5 a na instalují elektronické zabezpečovací zařízení nejen na brněnském hlavním, ale i na přilehlých odstavných nádražích.
Příští rok zcela jinak
Na jaře příštího roku se dají stavební firmy v Brně opět do díla. Tentokrát bez omezení provozu osobní dopravy. Během několika měsíců by na dolním nádraží mělo vzniknout druhé ostrovní bezbariérové nástupiště, a to včetně podchodu, aby na něj mohly zajíždět regionální vlaky linek S4 a S41 od Moravských Bránic, včetně rychlíků linky R11 ze směru Jihlava a Třebíč. Vylepšené „dolní“ by mělo být připraveno na ostrý provoz do půlky července 2018. V té době totiž bude zahájena první část rekonstrukce mostů přes ulici Hybešovu a Křídlovickou, která znemožní příjezd vlaků z Třebíče a Moravských Bránic na hlavní nádraží. Současně se má rekonstruovat třetí traťová kolej, která směřuje z Brna-Horních Heršpic až na hlavní nádraží, včetně obou kusých nástupišť na brněnském hlavním nádraží. Tato půlroční výluka má skončit 15. prosince 2018 a vzápětí začne speciální režim v celém uzlu, jaký Brno ještě nepamatuje. Hlavně co do délky trvání – další výluka bude trvat přesně celý rok.
Na hlavní nádraží jen omezeně
Od poloviny prosince 2018 se uskuteční druhá část rekonstrukce mostů, která přinese speciální režim. Prakticky po celou dobu platnosti jízdního řádu 2019 nebude možné přijet do Brna hlavního nádraží ze směrů Modřice, Brno-Chrlice a Brno-Slatina. Koleje u všech čtyř průjezdných nástupišť se tedy „od severu“ stanou kusými, čímž se omezí provoz i z Brna-Židenic. Odtud budou moci přijet pouze vratné soupravy. Na začátku platnosti nového jízdního řádu 2019 se vyloučí hlavní traťové koleje směřující z brněnského hlavního nádraží do stanic Brno-Horní Heršpice a Brno-Chrlice a také do dopravny Brno-Černovice. Tím budou všechny tratě směřující na jih, respektive, východ od Brna, zcela odříznuty. Podle odborníků z pracovního týmu ČD – SŽDC jiná možnost z technologických důvodů ale neexistuje.
Jak tedy bude provoz vypadat? Vlaky linek S4, S41 a R11, tedy ze směru Moravské Bránice, resp. Jihlava a Třebíč, se vrátí zpět do tradičních pozic na hlavním nádraží, tj. ke kusému 5. a 6. nástupišti. Na hlavní nádraží budou navíc od „severu“ přijíždět jednotky InterPanter, které zabezpečují dopravu na lince Praha – Pardubice – R19 Brno a regionální spoje S2 z Letovic, vedené RegioPantery. A proč jen Panteři? Důvod je jednoduchý – jde o obousměrné vlaky, které nemusí jako běžné soupravy objíždět lokomotiva. Koleje na všech čtyřech běžně průjezdných nástupištích se totiž stanou z jižních směrů kusými s nulovou možností objíždění souprav.
Dálkové spoje přes dolní nádraží
Všechny ostatní vlakové spoje doznají menších či větších změn. Nejpodstatnější změnou bude převedení veškeré dálkové dopravy vlaků EuroCity a railjet opět přes brněnské dolní nádraží, podobně jako tomu je během výluk v letošním roce. Tyto vlaky budou opět zastavovat i ve stanici Židenice. Z dolního nádraží, vybaveného odpovídajícím ostrovním nástupištěm, bude navíc odjíždět linka R13, která směřuje z Brna přes Břeclav do Olomouce, a zastaví zde i linka S3 z Tišnova do Břeclavi. Další zásadní změnou je ukončení rychlíků linky R9 ze směru Praha a Havlíčkův Brod v Brně-Králově Poli. „Es dvojka“ bude navíc rozdělena na dvě větve – již zmiňovaná severní větev skončí na hlavním nádraží a jižní pojede pouze v úseku Křenovice – Brno-Chrlice. Pracovní tým ještě připravuje možnost odklonění rychlíkových linek R8 a R12, tedy ze Šumperka, resp. Ostravy a Bohumína do stanice Brno-Královo Pole. Plánuje se i varianta ukončení vlaků z Uherského Brodu a Kyjova v Brně-Slatině. Výluková opatření budou ještě precizována.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »