Železničář / Hlavní zprávy / Bitva o Německo vybojována. DB preferují modré vlaky
Bitva o Německo vybojována. DB preferují modré vlaky
29.5.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Ostře sledovaný souboj o linku Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk zná vítěze. České dráhy se dohodly s Deutsche Bahn na pokračování vzájemné spolupráce v mezinárodní dopravě expresních vlaků. Od prosince 2015 budou na tuto linku nasazeny modernizované soupravy ČD. Každý den spojí české a německé hlavní město šest přímých vlaků v obou směrech, polovina z nich obslouží i Hamburk a jedna dvojice i maďarskou Budapešť.
Není tajemstvím, že o provozování železničního spojení Prahy s Berlínem a Hamburkem se v posledních měsících tvrdě bojovalo. Soukromý dopravce RegioJet proklamoval, že exkluzivní spolupráci s Deutsche Bahn hodlá uzavřít právě on. České dráhy jako tradiční partner německého dopravce však neměly v úmyslu kooperaci přerušit a tato snaha byla po měsících vyjednávání korunována úspěchem. Před několika dny byla podepsána smlouva o pokračování kooperace mezi oběma národními dopravci, ale v nové dimenzi.
Soupravy Českých drah budou zajišťovat pět ze šesti spojů mezi Českou republikou a Německem. Jeden pár vlaků bude obsluhovat souprava maďarských železnic MÁV, která zajistí přímé spojení Německa se Slovenskem a maďarskou Budapeští přes Prahu a Brno. Tři ze šesti mezistátních spojů mezi Prahou a Berlínem budou pokračovat přímo do Hamburku.
Smlouva až do roku 2020
„Linku do Drážďan, Berlína a Hamburku považujeme za jednu z klíčových, proto jsme rádi, že se nám podařilo s Deutsche Bahn, naším tradičním partnerem na této trase, dohodnout další pětiletou spolupráci od změny jízdního řádu v prosinci 2015. Na linku mezi Prahou, Ústím nad Labem, Děčínem a dále do Německa nasadíme od prosince 2015 modernizované, klimatizované soupravy,“ říká Daniel Kurucz, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Cestující budou mít k dispozici vedle vozů 1. a 2. třídy s elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení elektroniky také klasický restaurační vůz.
Modernizace vozů již začala
Spoje budou sestaveny z jednoho až dvou vozů 1. třídy, restauračního vozu a z několika vozů 2. třídy s různým uspořádáním míst. Vedle vozů s oddíly budou v soupravě zařazeny vždy jeden multifunkční (bezbariérový, místa pro jízdní kola) velkoprostorový a jeden standardní velkoprostorový vůz. Ve vlaku bude zařazen vůz s bezbariérovou úpravou pro vozíčkáře (místa pro umístění vozíku, bezbariérové WC). Souprava bude kompletně klimatizovaná a vybavená toaletami s uzavřeným systémem a elektronickým informačním systémem.
České dráhy již zahájily přípravu těchto modernizovaných souprav pro linku Praha – Berlín – Hamburk a vyhlásily výběrové řízení na modernizaci až 71 expresních vozů Siemens a na modernizaci a zčásti také přestavbu 22 osobních vozů Siemens zakoupených od ÖBB. Předpokládaná výše obou kontraktů je přibližně 922 milionů korun. Provozní zajímavostí je rovněž předpokládané nasazení třísystémových strojů řady 380 do čela těchto vlaků – ČD proto očekávají, že Škoda Transportation dokončí schvalovací proces v Německu pro rychlost 200 km/h. Spolupráce s Deutsche Bahn je dalším upevněním pozice Českých drah na poli mezinárodní železniční dopravy.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »